Cursor zegt: dag!
    TU/e in top twintig materiaalwetenschap
    5 juli 2011 - Volgens informatiemakelaar Thomson Reuters komt de TU/e op de achttiende plek op een wereldranglijst op basis van de citatie-impact van artikelen over materiaalwetenschap. De TU/e is daarmee een van de vier niet-Amerikaanse instituten in de top-20. De toppositie wordt ingenomen door de Universiteit van Washington. De Rijksuniversiteit Groningen staat op een spectaculaire vierde plaats.

De lijst, opgemaakt op basis van artikelen van de afgelopen tien jaar, bestaat uit vier Europese instituten en maar liefst zestien Amerikaanse. Na de top drie met de Universiteit van Washington (impactscore: 30,41) en de afdelingen van de Universiteit van Californië in respectievelijk Santa Barbara (27,41) en Berkely (26,58), volgt de Rijksuniversiteit Groningen (25,07) nog voor de grote namen Harvard en MIT. De TU/e komt als gezegd op de achttiende plek, met een impactscore van 15,29. Het enige Europese instituut, buiten de RUG, dat hoger scoort dan de TU/e is het Duitse Max Planck Gesellschaft met een elfde plek.

Volgens een vergelijkbare lijst, vorig jaar door Thomson Reuters uitgebracht, is prof.dr.ir. René Janssen onze belangrijkste materiaalwetenschapper. In deze top-100 staat Janssen op plek 92 met een impactscore van 43,16.

Behalve de lijst met impactscores, publiceerde Thomson Reuters ook rankings met de hoeveelheid artikelen en het aantal citaties. In deze lijsten, waarin vooral de grote Aziatische instituten vertegenwoordigd zijn, komen geen Nederlandse instellingen voor – in de lijst met aantallen publicaties zijn ook geen Amerikaanse universiteiten te vinden. (TJ)

According to information broker Thomson Reuters, TU/e holds the eighteenth position in the world ranking based on their citation impact of articles on materials science. TU/e is one of four non-American universities in the top 20. The University of Washington takes the lead. Groningen University holds a spectacular fourth place.