Cursor zegt: dag!

TU/e-onderzoekster krijgt Rubiconsubsidie

5 juli 2011 - De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Rubiconsubsidie toegekend aan 28 ‘jonge en veelbelovende’ onderzoekers. Onder hen dr. Christiane Peters, die in mei 2011 aan de TU/e promoveerde. Zij financiert  met de subsidie een postdoc in Denemarken. Onderzoeker dr. Jesper Nederlof komt met de beurs naar de TU/e. De financiële steun is bedoeld om  gepromoveerde wetenschappers de kans te geven onderzoekservaring op te doen in het buitenland.

Peters promoveerde in de Coderingstheorie en Cryptologie groep aan de TU/e op onderzoek naar op coderingstheorie gebaseerde cryptografie. Ze wil graag verder met onderzoek naar dit onderwerp en heeft daarom een beurs aangevraagd voor een postdocpositie in de cryptologiegroep van Danmarks Tekniske Universitet in het Deense Lyngby. Met de financiering kan ze daar twee jaar vooruit. Haar project heeft als doel encryptie te ontwikkelen die bestand is tegen cyberaanvallen met kwantumcomputers.

Dr. Jesper Nederlof komt van de University of Bergen in Noorwegen en gaat binnenkort met de subsidie in Eindhoven werken aan ‘structurele verbeteringen van dynamisch programmeren’.

In totaal hadden 308 wetenschappers een aanvraag ingediend. Of het Rubiconprogramma na 2011 blijft bestaan is onzeker, omdat het kabinet er geen middelen voor vrij heeft gemaakt op de begroting. Voor de komende twee rondes spreekt de NWO de eigen reserves aan. Verder betaalt de Europese Unie net als vorig jaar mee via het ‘Marie Curie Cofund Action’, maar die financiering is niet structureel. NWO onderzoekt of ze de Rubiconbeurzen in een ander eigen programma kan opnemen. De subsidies zijn een opmaat naar de veni-, vidi- en vici-subsidies voor respectievelijk beginnende, ervaren en zeer ervaren wetenschappers. (JvG/HOP)

The Netherlands Organization for Scientific Research (NWO) awarded a Rubicon grant to 28 ‘young and promising’ researchers. Among the lucky ones is dr. Christiane Peters, who received her PhD from TU/e last May. The grant will pay for a postdoctoral degree in Denmark. Researcher dr. Jesper Nederhof will be using the grant for research at TU/e. The financial aid is meant to give PhDs a chance to gain research experience abroad.