En hoe is het in...?

NL | EN
    Nieuw kunstwerk brengt licht in de duisternis bij entree TU/e
    1 november 2011 - ‘Transformatie’ is de naam van het nieuwe lichtkunstwerk dat volgende week wordt onthuld op het TU/e-terrein. De stalen kolom, van waaruit met licht tientallen keren de tekst ‘TU/e Where Innovation Starts’ wordt geprojecteerd, is een verjaardagscadeautje van de Kunstcommissie voor de 55-jarige universiteit. Het krijgt een plek op het grasveld ten westen van Impuls. x33_s.jpg
    Impressie van het nieuwe lichtkunstwerk 'Transformatie'. Straks wordt vanuit de kolom een andere tekst geprojecteerd, namelijk 'TU/e Where Innovation Starts'.

Het was evenementenorganisator Annelies Verschuren al jaren een doorn in het oog, “dat donkere bos” vlakbij de hoofdingang van de campus. In 2006 liet ze het bos al eens aanlichten ter ere van de kerstsoiree van TU/e’s Faculty Club en “dat smaakte naar meer”.

Toen de Kunstcommissie liet weten de TU/e dit jaar een blijvend aandenken te willen geven voor haar 55-jarig jubileum, kwam er schot in de zaak. Het Helmondse bedrijf Pronorm -waarmee Verschuren al samenwerkte voor de technische ondersteuning bij onder andere TU/e’s diesviering en de opening van het academisch jaar- vroeg belichter en ontwerper Michel Suk om eens mee te denken over een lichtkunstwerk. “Hij heeft vrijblijvend een aantal voorstellen gedaan”, vertelt Verschuren.
    Het College van Bestuur koos voor ‘Transformatie’ omdat dit kunstwerk volgens Verschuren het meest nadrukkelijk TU/e’s lijfspreuk ‘Where Innovation Starts’ naar voren brengt. “Bezoekers aan ons terrein weten straks meteen dat ze op de TU/e zijn.”

‘Transformatie’ is een drie meter hoge installatie van cortenstaal, waarin met laser tientallen keren de tekst ‘TU/e Where Innovation Starts’ is uitgesneden. Bovenin de roestkleurige kolom hangt een HID-lamp (high intensity discharge), die zorgt voor een cirkelvormige projectie op de grond. “Deze lamp is het meest efficiënt en zuinig”, zo leerde Verschuren van deeltijdhoogleraar Marco Haverlag (tevens werkzaam bij Philips Lighting) wiens advies hierover werd gevraagd.

Jaap Hoevenaar van de Gemeenschappelijke Technische Dienst van de TU/e maakte, in overleg met kunstenaar Suk, het prototype en het uiteindelijke ontwerp van het kunstwerk. De feitelijke productie gebeurde buitenshuis, waaronder het laseren van in totaal 1386 letters in het staal van de kolom. Het kunstwerk wordt momenteel opgebouwd.

Het kunstwerk, dat volgens Verschuren zo’n tienduizend euro kost, wordt maandag 7 november rond 17.45 uur officieel onthuld. De voorafgaande dagen is ‘Transformatie’ al in bedrijf in het kader van het lichtkunstfestival GLOW - van 5 tot en met 12 november te zien in Eindhoven, onder andere op het universiteitsterrein. Lees meer over de TU/e-deelname aan GLOW in Cursor 5, die komende donderdag verschijnt.(MvdV)

New light art to end darkness TU/e entrance
    ‘Transformation’ is the name of the new piece of light art that will be revealed at TU/e campus next week. The circular steel column, from which the words ‘TU/e Where Innovation Starts’ are projected dozens of times, is a birthday gift from the Art Committee in light of the university’s 55th anniversary. The artwork will be placed on the lawn west of Impuls.