En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    15 december 2011 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Berkeley?

Na meer dan een jaar plannen, voorbereiden en nog meer plannen was het begin augustus eindelijk zo ver. Ik zou vertrekken naar Berkeley, vlakbij San Francisco in de Verenigde Staten. Voor een semester zou ik gaan studeren aan UC Berkeley.

De universiteit staat bekend om zijn protesten van de jaren zestig en zeventig voor vrijheid van meningsuiting en tegen de oorlog in Vietnam en wordt nog steeds gezien als een van de beste publieke universiteiten ter wereld. Toen ik begon aan mijn masteropleiding Human Technology Interaction en ik hoorde dat deze universiteit tot de mogelijkheden behoorde voor mijn (verplichte) semester in het buitenland, was ik gelijk verkocht.

Ondertussen is het grootste deel van het semester alweer voorbij, en het is me tot dusver geweldig bevallen. Een van de belangrijkste redenen waarom het me hier zo goed bevalt, is de kamer die ik hier heb. Ik heb een kamer gekregen in het zogenaamde International House - een studentenhuis dat plaats biedt aan zeshonderd studenten uit zestig landen. Al deze verschillende culturen maken het international house tot een unieke ervaring. Elke dag (drie maal per dag wordt er een uitgebreid buffet gepresenteerd) zit je weer met andere mensen en culturen aan tafel en leer je weer iets nieuws. Elke dag is anders! Ook de colleges zijn heel interessant.

Alle docenten die ik heb, hebben hun sporen al ruim verdiend in mijn vakgebied, en dat maakt zo’n college alleen maar specialer en uitdagender. Ik doe hier vier vakken, omgerekend 30 ECTS, en dat is prima te doen. Er moet natuurlijk wel hard gewerkt worden, maar het is bij te houden. Tenslotte moet er natuurlijk ook gereisd worden. Vele weekenden zijn al opgeofferd om de omgeving te verkennen. Zo heb ik tripjes gemaakt naar Yosemite National Park, Lake Tahoe, Las Vegas en Los Angeles. De komende weken zal er veel tijd besteed moeten worden aan het afmaken van projecten en het schrijven van papers. Gelukkig heb ik geen tentamens, dat scheelt veel.

Daarna maak ik nog één lange reis voordat ik weer terugkom in Nederland. De plannen zijn om eerst een paar dagen in San Francisco door te brengen, vervolgens een paar dagen in Las Vegas om uiteindelijk naar New Orleans af te reizen voor een achtdaagse cruise door de Cariben. Tenslotte breng ik dan nog een paar dagen in New York door. Helaas is het dan weer tijd om terug te gaan naar Nederland en te beginnen met afstuderen!

Kevin Swelsen | masterstudent Human Technology Interaction