En hoe is het in...?

NL | EN

VU-docent: “Wij moesten ons tentamen makkelijker maken”

22 december 2011 - De opleiding politicologie van de Vrije Universiteit zou docenten hebben gevraagd een hertentamen makkelijker te maken om meer studenten te laten slagen. Dat zei een docent van de VU woensdagavond tijdens een uitzwending van BNR-Nieuwsradio.

Politicologiedocent Gijs Schumacher noemde het een probleem dat universiteiten meer geld krijgen naarmate ze meer diploma’s leveren. Dat is volgens hem een prikkel om studenten eerder te laten slagen. Als voorbeeld gaf hij het verzoek dat hij bij zijn eigen opleiding politicologie kreeg. “Wij hebben een nieuw lesprogramma ingevoerd. Daarvoor moesten studenten een vak opnieuw doen en werd ons gevraagd om een tentamen te maken dat relatief makkelijker was dan normaal.”

SP’er Jasper van Dijk wil deze kwestie aan de orde stellen in de Tweede Kamer. Hij spreekt van het zoveelste signaal dat er perverse prikkels uitgaan van diplomafinanciering. “Er moet een discussie komen hoe de kwaliteit van het universitair onderwijs kan worden gegarandeerd.” Volgens hem moet het eindniveau van studies beter worden gecontroleerd.

Ook Kamerlid Anne-Wil Lucas van de VVD denkt dat er perverse prikkels uitgaan van diplomabekostiging, maar waarschuwt dat dit geen excuus mag zijn voor niveauverlaging. “Als je meer studenten wilt opleiden moet je juist zorgen voor goed en uitdagend onderwijs en dat ontbreekt nu op heel veel universiteiten. Wij willen dat de lat omhoog gaat en dat er toch meer mensen aan een diploma komen.” Ze wijst erop dat er een omslag plaatsvindt in de richting van kwaliteitsbekostiging en scherpere controle. Dat is volgens haar ook de reden waarom er de laatste tijd meer problemen aan het licht komen. (HOP)

Lecturer VU: “We were asked to make exam easier”

December 22, 2011 – The Department of Political Science is said to have asked its lecturers to make an easier resit exam in order for more students to pass. A lecturer at VU said so last Wednesday night on BNR News Radio.