En hoe is het in...?

NL | EN

Cohesieversterkende projecten beloond

24 december 2011 - De Keep an Eye Social Intelligent Design Award kende donderdag 22 december twee winnaars: Roos Flapper met het project 'Traces' en Marcel van Heist met het project 'Creating Rural Energy'. In totaal deden vijftien projecten mee aan de wedstrijd bij de faculteit Industrial Design, waaruit zes finalisten werden gekozen.

Roos Flapper wil met haar design Traces bereiken dat mensen van verschillende generaties meer met elkaar verbonden worden. Kleinkinderen kunnen met de hulp van hun familie in het huis van hun grootouders een lamp maken van papier, die een tijd blijft branden. Het maken van de lamp is een sociale activiteit op zich, en als hij af is hebben de grootouders iets van hun kleinkind in hun huis staan. Als de lamp uit gaat, kunnen de kleinkinderen een nieuwe komen maken, wat hen een extra impuls geeft om bij de grootouders op bezoek te gaan.

Bij het andere winnende project ‘Creating Rural Energy' draait het om de vraag hoe design gebruikt kan worden om een verschil te maken binnen andere culturen zonder te verdwalen. Bedenker Marcel van Heist reisde naar India en zorgde daar voor een systeem waardoor een plaatselijke bewoner zijn dorpgenoten kon voorzien van energie.

De Keep an Eye Social Intelligent Design Award, die dit jaar voor de tweede keer wordt toegekend, is bedoeld voor het meest innovatieve en veelbelovende design dat het ontstaan van een ‘nieuwe samenleving’ ondersteund. In die samenleving worden alle mensen van verschillende generaties en uit verschillende culturen even veel gewaardeerd en zijn ze allemaal nodig. Het design moet de sociale cohesie versterken en antwoorden verschaffen voor sociale uitdagingen. De winnaar van de award krijgt een student-assistentschap en geld om het design verder te ontwikkelen. Als het uitvoerbaar is kan het worden geproduceerd en in de samenleving gebracht worden. (EdG)

Rewards for projects enforcing social cohesion
    On Thursday, December 22, the Keep an Eye Social Interlligent Design Award knew two winners: Roos Flapper with her ‘Traces’ project, and Marcel van Heist with ‘Creating Rural Energy’. A total of fifteen projects had entered the competition at the Department of Industrial Design, six of which made it to the finals.