En hoe is het in...?

NL | EN
    Spykerprijs voor afstudeerwerk over autovering
    15 december 2011 - Ir. Tom van der Sande heeft de Spykerprijs 2011 gewonnen voor zijn onderzoek naar elektromagnetische veersystemen waarop hij in april afstudeerde bij Automotive Technologie, in de groep Dynamics and Control. Hij kreeg de prijs, bestaande uit 500 euro en een oorkonde gisteravond in het Automotive Science Lab van de TU/e. x3_s.jpg
    Tom van der Sande ontvangt zijn prijs.

De onderscheiding, genoemd naar het Nederlandse automerk Spyker, is een jaarlijkse prijs van ingenieursvereniging KIVI Niria, die vergeven wordt aan de beste afstudeerverslagen van wo en hbo op het gebied van autotechniek. Er waren zeven masterscripties in de race. De jury betitelde Van der Sandes afstudeerwerk als waardevol.

De werktuigbouwkundestudent zocht uit welke extra prestatie een wielophanging kan bereiken met toepassing van een elektromagnetisch veersysteem met hoge bandbreedte. Hij ontwierp daarvoor het bijbehorende regelsysteem.”Het is mogelijk vijftig procent comfortverbetering te halen met dit systeem”, aldus Van der Sande. Het onderzoek is gedaan in samenwerking met de groep van prof.dr. Elena Lomonova bij Electrical Engineering. Na zijn afstuderen is Van der Sande bij Dynamics and control begonnen aan promotieonderzoek.

Bas van den Berge, ook een alumnus van Werktuigbouwkunde, heeft met zijn afstudeerwerk over verbrandingsmotoren een gedeelde tweede plaats behaald. (NS)

Spyker Prize for car suspension thesis

Ir. Tom van der Sande won the 2011 Spyker Prize for research into electromagnetic car suspension, on which he graduated at Mechanical Engineering. He received the prize of 500 euro and a certificate at TU/e’s Automotive Science Lab yesterday.