En hoe is het in...?

NL | EN
    Feestelijk startsein verbouwing nieuw ESC-pand
    13 juni 2012 - Aan de Ten Hagestraat in de binnenstad is morgen, donderdag 14 juni, de symbolische start van de verbouwing van het nieuwe onderkomen van het Eindhovens Studenten Corps (ESC). De studentenvereniging kocht het pand al in december 2009, maar moest wat obstakels overwinnen om met de benodigde aanpassingen te kunnen beginnen. x55_s.jpg

Het Eindhovense studentenleven zichtbaarder maken in de binnenstad; dat was één van de redenen voor het ESC om zijn stek in de Bunker te willen verruilen voor een klassiek pand in het centrum. De uitvoering ging echter niet zonder slag of stoot. Eerst moest het ESC jaren met de gemeente onderhandelen over de aankoop van het pand; daarna stonden al gauw bezwaarmakers op de stoep die stelden dat de bouwvergunning niet volgens de regels zou zijn verleend. Eén van de bezwaarmakers, de Henri van Abbestichting, vreesde voor onherstelbare aantasting van de monumentale status van het pand door de verbouwing.

Met hulp van een architect en andere adviseurs wist het ESC de bezwaarmakers uiteindelijk gerust te stellen en kon een rechtszaak voorkomen worden. Over een paar weken gaat het verbouwingswerk dan ook eindelijk van start, “toch wel” tot opluchting van ESC-woordvoerder Jelmer Jacobs.
    Hij benadrukt dat zijn vereniging altijd enthousiast is gebleven over haar nieuwe sociëteit, maar dat de hordes onderweg “wel lastig” zijn geweest. “We zijn toch even nadrukkelijk teruggezet op nul, stonden weer bij ‘af’. Maar iedereen is altijd positief gebleven, het was een kwestie van tijd en van goed overleg.”

De symbolische start van de verbouwing morgenmiddag is een besloten feestje voor zo’n veertig direct betrokkenen, inclusief een vertegenwoordiging van het universiteitsbestuur. De feitelijke verbouwingswerkzaamheden starten over een kleine drie weken - overigens opnieuw niet helemaal zonder slag of stoot, want de vergunningsprocedure voor de benodigde kraan liep volgens Jacobs vertraging op, waardoor de damwanden handmatig moeten worden geplaatst. Deze zijn nodig om verzakking van het buurpand te voorkomen.

Dit eerste stuk van het werk gebeurt begin juli, de rest van de verbouwing vindt na de bouwvak plaats. Eerst wordt een kelder aangelegd en daarna wordt een aanbouw gerealiseerd. Ook wordt het pand grondig gerenoveerd. Het ESC hoopt zijn nieuwe sociëteit begin 2013, uiteindelijk zo’n anderhalf jaar later dan gepland, te betrekken. (MvdV)

Official start opening new premises ESC
    Tomorrow, June 14, the ten Hagestraat in the Eindhoven city center will be celebrating the symbolic kick-off of the renovation of the Eindhoven Student Corps’ (ESC) new home. The student association already bought the building in 2009, but they had to overcome several drawbacks before renovation could finally start.