/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Onderzoek /Reportage /Bestuur /Ruis /Ranzigt /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
Jaargang 43, 9 november 2000 Cultuur |
Het laatste licht van de eeuw in Collotype
Evenwichtskunstenaar Het Millennium Pinhole Project is nog niet afgelopen. Van Iersel
is momenteel bezig zijn vier foto's met behulp van het bijna vergeten
drukprocedé Collotype af te drukken. Hierbij wordt gebruik
gemaakt van glasplaten die met chemicaliën bewerkt worden.
Van Iersel heeft zich dit vergeten, ambachtelijke procédé
door nauwgezette research en spitwerk eigen gemaakt. "Het
kostte me veel zoek- en spitwerk. Maar ik had één
zekerheid: de natuurkunde was in 1870 niet anders dan de natuurkunde
nu. Een regendruppel was een regendruppel. Ik wist uit oude publicaties
welke materialen er gebruikt werden. De namen van de chemicaliën
zijn nu alleen anders." Als Van Iersel het drukproces uitlegt,
lijkt het een bijna magisch proces waar behalve chemische stoffen,
gedistilleerd water en keukenzout ook bier aan te pas komt. "Dat
is voor de eiwitten. Je verbaast je er soms over hoe ver ze in
de 19de eeuw al waren met dit soort dingen. Overigens voldoet
gewoon Grolsch pils prima." |
Rising Africa Rising
Africa is een onderdeel van een groep beelden die gekenmerkt wordt
door een hoog oprijzende houding en een scherp uitsteeksel dat
de lucht in priemt. Bij de groep beelden waarvan Rising Africa
deel uitmaakt, lijkt agressie de plaats in te nemen van innerlijke
verscheurdheid. Alle beelden uit deze groep zijn ontstaan in het
begin van de jaren zestig en lopen naar beneden toe uit in een
punt, als een op een poot staande vogel. |
/Art in Output /E-Culture Fair
/Penningkunst /Cabaret |
[an error occurred while processing this directive] |
[an error occurred while processing this directive] |