spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


QUOTE
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Gemakkelijker thuis video’s bewerken

15 oktober 2009 - De eerste stapjes van je kind, die mooie zonsondergang op Haïti. Mooie beelden om vast te leggen met de video. Alleen: daarna komt het bewerken - voor de meeste amateurs een moeilijk technisch proces. Dr. Marco Campanella maakte een aanzet tot een systeem voor de tv dat videobewerking moet vergemakkelijken. Op 7 oktober promoveerde hij hierop.
Foto: Bart van Overbeeke

“Hier zie je hoe je eenvoudig scènes kunt selecteren”, wijst Campanella op zijn laptop waarop hij zijn systeem ‘Edit while watching’ demonstreert. Slechts met een paar drukken op de knop kun je fragmenten selecteren, deleten of alsnog toevoegen. Onderin het scherm staat een overzicht. De Italiaan beoogt met zijn systeem een balans te vinden tussen automatisering en controle die gebruikers zelf kunnen uitoefenen.
Amateurs maken, bewerken en verspreiden volop video’s. De bewerkingstechnieken voor de homevideo staan echter nog in de kinderschoenen. Pas eind jaren tachtig waren computers geavanceerd genoeg voor redelijke videobewerkingsprogramma’s. Nog altijd is het geen sinecure om de beelden zelf te monteren.
Campanella hield een onderzoek om te achterhalen welke problemen gebruikers ondervinden. Daaruit bleek al snel dat eventuele frustratie vooral voortkomt uit een (te) ingewikkeld technisch proces en de hoeveelheid tijd die de bewerking kost. Eén van de oorzaken hiervan is dat video’s teruggespoeld moeten worden om bekeken of aangepast te worden. Ook het werken met de computer is niet voor iedereen even gemakkelijk. De bestaande systemen blijken te veel geautomatiseerd of de gebruiker moet zelf te complexe technische stappen uitvoeren.
De Italiaan ontwikkelde verschillende prototypes, waarbij het ene wat meer de nadruk legde op automatisering en waarbij de amateurs bij het andere prototype meer controle konden uitoefenen. Uiteindelijk werkte hij een systeem uit dat de balans tussen die twee in zich heeft en dat zowel relatief gemakkelijk als snel werkt. De gebruiker hoeft nog stukken minder zelf te doen, maar heeft wel de mogelijkheid om één en ander eenvoudig aan te passen. Het bewerken kun je op een televisie doen met een afstandsbediening in plaats van op een computer.
‘Edit while watching’ zorgt ervoor dat de relatief ‘goede’ beelden automatisch worden geselecteerd. Technische zaken worden grotendeels aan het systeem gedelegeerd. Daarbij kijkt het systeem onder meer naar helderheid, contrast en naar de mate van bewegen -hoe schokkeriger, des te groter de kans dat het beeld wordt weggelaten. De instellingen hiervoor kunnen, indien gewenst, worden aangepast.

Het systeem knipt de film in ‘stukjes’, die de gebruiker onderin beeld in een overzicht heeft. Met een klik op een groene knop met de duim omhoog kunnen scènes worden geselecteerd. Met de variant met de rode knop met de neerwaarts gerichte duim kun je deleten. Wil je een gedeelte van het desbetreffende segment bewaren, dan kun je dat met de pijltoets op je afstandsbediening bepalen. De gebruiker kan de beelden aanpassen terwijl hij kijkt. Terugspoelen is dus niet nodig. De videobewerker kan de beelden op drie niveaus zien. Hij of zij heeft het overzicht over de verschillende segmenten, kan de shots binnen zo’n gedeelte bekijken en heeft de mogelijkheid de tijdspanne van een fragment te zien en aan te passen. De testgebruikers die de Italiaan had gevraagd, bleken erg positief over het gebruiksgemak.

Campanella’s keus om zijn proefschrift op videobewerking te enten, kwam niet voort uit persoonlijke frustratie. Zelf is hij geen fanatiek filmer; zo nu en dan maakt hij opnames met zijn camcorder. Maar het onderwerp interesseerde hem en hij schreef er zijn afstudeerscriptie over. In die periode kwam hij in contact met Philips Research in Eindhoven en daaruit kwam zijn aio-schap voort. De Italiaan toog vier jaar geleden naar Nederland, om zich binnen Philips Research en de vakgroep Mens-Techniek Interactie van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences met het onderwerp bezig te houden.

Het systeem van Campanella is nog niet perfect. Zo heeft de gebruiker in de huidige versie nog beperkte mogelijkheden om muziek, tekst en foto’s eenvoudig toe te voegen. Ook een link leggen met video’s op internet is vooralsnog niet mogelijk met dit systeem, terwijl die wens wel bestaat, zo bleek uit het onderzoek van de Italiaan. Voor Campanella is het nog afwachten wat Philips verder met zijn werk gaat doen. Zelf is hij ondertussen weer in zijn moederland, waar hij als softwareontwikkelaar actief is. (JvG)/.


Foto/Bart van Overbeeke