Biobrandstof buiten bereik
    Promovendi reiken Mubarak-award uit aan VSNU-voorzitter
    16 maart 2011 - Boze promovendi zullen vanmiddag de ‘Hosni Mubarak Award voor Goed Bestuur’ uitreiken aan Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU. Hij krijgt de prijs voor zijn lobby om promovendi als studenten te gaan beschouwen. x18_s.jpg
    VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda.

De promovendi bieden ook een petitie aan tegen de plannen voor een zogeheten ‘bursalenstelsel’, waarin promovendi niet langer een salaris maar een studiebeurs ontvangen. Een deel van de universiteiten wil dat invoeren omdat het goedkoper is.

Maar volgens de jonge onderzoekers leidt het tot een verslechtering van de Nederlandse wetenschap. De rechter hield zo’n stelsel tot nu toe tegen, maar staatssecretaris Zijlstra wil het nu met een aanpassing van de wet regelen.

Volgens de promovendi is dat te wijten aan de “unieke prestaties” van Noorda. Zijn lobby heeft een “desastreus effect op de kwaliteit en de internationale positie van de Nederlandse universiteiten”.

Bij de award hoort een hotelcheque voor een weekendje Parijs; een verwijzing naar het Parijse vijfsterrenhotel waar de universiteitenvereniging dit voorjaar vergaderde over onder meer het bursalenstelsel en het afschaffen van de basisbeurs. Volgens de promovendi is Noorda “een bestuurder met het vermogen beleid door te voeren ongeacht uitwerking, legitimiteit of draagvlak”. (HOP)

PhD students present Mubarak Award
    This afternoon, angry PhD students will be presenting the 'Hosni Mubarak Award for Good Management' to Sijbolt Noorda of university association VSNU. He will be receiving the award for his lobby to regard PhD students as students.
    PhD students will also be presenting a petition against the so-called bursary system in which PhD students are no longer to receive a salary, but a study grant instead. Some universities are in favor of the system, because it’s cheaper, but young researchers say it will lead to a devaluation of Dutch science.