Studyweb TM: Toegangspoort
tot virtueel studeren
Chriz van de Graaf
Foto: Bram Saeys
Overal ter wereld toegang
tot studieinformatie. Online inschrijven voor cursussen. Aan een
opdracht werken en vergaderen in een virtuele omgeving. En dit
is nog maar een kleine greep uit de talloze mogelijkheden van
Studyweb TM. Alles is nu versnipperd op het web, dat is
dadelijk voorbij.
Eën
toegangspoort tot alle informatie en faciliteiten met betrekking
tot studie voor zowel studenten als docenten. Dat was de inzet
waarmee projectleider Frank Vercoulen een half jaar geleden aan
de slag ging voor de opleidingen Techniek & Maatschappij en
Technische Bedrijfskunde van de faculteit Technologie Management.
En ook al is Studyweb TM nog volop in ontwikkeling, sinds 1 september
kunnen de docenten en studenten alvast wennen aan het systeem.
Als een student met naam en password inlogt op het Studyweb komt
hij of zij op de beginpagina. Van daaruit kan een student zich
inschrijven voor cursussen. Een docent kan zelf het cursusaanbod
op het web aanpassen en zien hoeveel studenten zich hebben ingeschreven.
Als een cursus vol is, is het onmogelijk om er nog op in te schrijven.
Er kan informatie worden opgehaald zoals een dictaat, een oud
tentamen of een digitaal college. Ook kan een docent een opdracht
verstrekken waaraan in het Studyweb kan worden gewerkt. De docent
kan zo de studievoortgang in de gaten houden, een opdracht tussentijds
van commentaar voorzien of extra uitleg geven. Op Studyweb zijn
discussiegroepen waaraan studenten en docenten kunnen meedoen.
Ook kunnen studenten en docenten vergaderen over opdrachten of
de theorie van het vak. En dat alles vanaf het notebook of de
computer thuis. Het is zelfs mogelijk om digitaal colleges aan
te bieden. Er verschijnt dan een docent op het scherm
die zijn verhaal vertelt.
Maar het is de vraag of je dat wilt, zegt Vercoulen.
Studyweb heeft niet het doel
om alles via het net te gaan doen. Het zal naast het levend onderwijs
bestaan. Dus wat werkt en wat
niet, zal in de loop van de tijd blijken.
De reacties op de eerste ruwe versie van Studyweb TM zijn overwegend
positief, zegt Vercoulen.
Toen we begonnen, verwachtten we veel problemen. Dat viel
erg mee. De eerste reactie van
docenten was: Moet dat nou? Er zijn heel veel mogelijkheden
en dus lijkt het heel
ingewikkeld. Als ze eenmaal doorhebben hoe het werkt, komen ze
met vragen over wat er allemaal nog
meer mogelijk is.
Folder
De faculteit heeft een folder gemaakt waarin de studenten
en docenten worden voorgesteld aan Studyweb TM. Een uitgebreide
opsommingen van de voordelen van het
web moet de huiver wegnemen en mensen aanzetten om het systeem
te gebruiken.
Als voordelen voor studenten wordt genoemd dat wanneer een student
een keer niet aanwezig kan zijn op
de universiteit het via Studyweb toch mogelijk is mee te werken
aan een project. Het groepswerk wordt
dus beter ondersteund, is de conclusie.
Ook kan de student op een zelfgekozen tijdstip onderwijs volgen.
Zelfstudie wordt gemakkelijker en
feedback op gemaakte opdrachten kan op elk gewenst moment gegeven
worden.
Ook maakt de folder duidelijk dat studenten die in het buitenland
verblijven nu overal toegang hebben
tot studieinformatie.
Docenten worden verlekkerd met het vooruitzicht dat administratieve
taken minder worden door het
Studyweb. Dit komt door een beter overzicht over de studenten
die zich hebben ingeschreven en de mate
van hun studievoortgang.
Docenten kunnen thuis werken en toch contact houden met studenten.
Een ander belangrijk voordeel is dat avondstudenten toegang hebben
tot colleges die soms alleen aan
dagstudenten kunnen worden gegeven. Dubbel werk kan met het web
worden voorkomen.
Docenten kunnen groepsprojecten beter begeleiden en ze kunnen
een een plek op het web inrichten die
als vraagbaak fungeert. Ook kunnen docenten met elkaar meekijken
en zo van elkaar leren.
Een hele lijst met voordelen en het is dus niet verwonderlijk
dat ook andere faculteiten zich
interesseren voor de onwikkelingen van Studyweb TM.
Zo is Werktuigbouwkunde bezig met een informatiesysteem via Outlook
en de andere
opleidingsdirecteuren gaan het traject van TM volgen.
Teleleeromgevingen
Het idee voor de virtuele faculteit is afgekeken van de
Universiteit van Pretoria waar de faculteit contact mee heeft.
Daar was men druk bezig met het
introduceren van een systeem voor een Virtual Campus en de faculteit
TM wilde zoiets graag zelf ook
hebben. In Eindhoven bleek echter al snel dat het aanschaffen
van een heel nieuw pakket belangrijke
nadelen had.
Frank Vercoulen: Je hebt twee mogelijkheden: iets nieuws
kopen of de bestaande faciliteiten aan
elkaar knopen. Er zijn verschillende teleleeromgevingen te koop,
zoals WebCT, het pakket dat de
Universiteit van Pretoria gebruikt, of Blackboard, waar de TU
Delft voor gekozen heeft. Als je
daarvoor kiest, gooi je òf je bestaande infrastructuur
voor communicatie, Outlook/Echange,
overboord, òf je krijgt twee omgevingen naast elkaar.
Het gevolg van de keuze voor Outlook is een oneindige hoeveelheid
toepassingen vanaf de beginpagina
van Studyweb. En dat dankzij de inspanningen van de inmiddels
65 mensen die te maken hebben met de
ontwikkeling van het web.
Toch wordt aan alle kanten nog gesleuteld aan het web. Zo is een
groep juristen bezig uit te zoeken
wat de juridische gevolgen zijn van het gebruik van Microsoft
Outlook als basis van het web en het
gebruik van diensten en faciliteiten van andere multimediabedrijven.
Via sublicenties mag het
meeste wel met Microsoft-producten, maar ook over de verdeling
van Intellectuele Eigendomsrechten
tussen TurpinVision, het bedrijfje dat mede het webonderwijs ontwikkelde,
en de TU/e wordt nagadacht.
Er blijkt zowel bij de TU/e als bij dat soort multimediabedrijfjes
maar weinig kennis en ervaring op
dat gebied te bestaan. De precieze invulling van het contract
met TurpinVision zijn zij aan het
bekijken en ook wat er nu precies wel en niet mag rond producten
van Microsoft.
Ook is nog niet alles op het web toegankelijk en zijn toepassingen
nog niet in gebruik. Maar
door een eenvoudige tussenoplossing te bedenken konden we wel
op 1 september van start gaan en al
belangrijke ervaring opdoen voordat de eigenlijke omgeving echt
klaar is, zegt Vercoulen.
Het betekent wel dat er nu nog veel dingen met de hand ingevoerd
en verwerkt worden, die
binnenkort automatisch moeten verlopen.
Vercoulen is er druk mee geweest en is voorlopig nog niet klaar
met Studyweb TM. En als andere
faculteiten het systeem gaan overnemen is er nog veel meer werk
te doen.
Toch moet de AIO nog promoveren en dat lijkt niet te lukken als
hij in de buurt blijft van
zijn web. Deze dagen verblijft hij in Tjechië
en hoopt daar tijd te vinden om te
werken aan zijn proefschrift.
Uiteraard staat hij via het internet wel in contact met Studyweb.
|