Simulatietechniek voor verbranding

Mystery Tour 2007

Citatie-index als wand
TU’s werpen financiële barrière op tegen Pakistaanse promovendi
20 september 2007 - De drie TU’s willen niet op grote schaal Pakistaanse promovendi toelaten die met een Pakistaanse studiebeurs naar Nederland gestuurd worden. Ir. Hans van Luijk, voorzitter van de TU Delft en van de 3TU, heeft bemiddelende organisatie Nuffic vorige maand per brief laten weten dat de drie universiteiten een bedrag van minstens 17.500 euro per jaar in rekening zullen brengen voor begeleiding van de ‘gratis’ promovendi.

“Omdat Nuffic contracten afsluit met Pakistan, moeten wij ze maar plaatsen?”, vraagt Van Luijk zich hardop af. “We laten ons geen contingent promovendi opdringen. We willen zelf bepalen wie we plaatsen.”
Desgevraagd laat TU/e-woordvoerder Peter van Dam weten dat ook veiligheid ‘geen onbelangrijke factor’ is in de overweging om geen Pakistaanse promovendi te plaatsen in Eindhoven. In de jaren zeventig wist de Pakistaanse atoomspion Khan in Nederland de kennis te verzamelen die Pakistan in staat stelde atoomwapens te maken. Volgens Van Luijk speelt dit echter geen rol bij het opstellen van de maatregel. “Dat is al zo lang geleden.”
Pakistan geeft dit jaar 199 studenten die zijn geselecteerd door Nuffic (Stichting Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs) een maandelijkse beurs van 975 euro en onkostenvergoeding (voor vier jaar) om aan een Nederlandse universiteit te gaan promoveren. De universiteiten hoeven de promovendi geen salaris te betalen. Van de 199 zouden iets meer dan vijftig een plek moeten krijgen aan een der TU’s.
De studenten komen in het kader van het Pakistaanse HEC-programma (Higher Education Commission), waarin Nederland sinds 2004 een partnerland is, naast onder meer Duitsland en Frankrijk. In maart van dit jaar waren volgens Nuffic al zo’n tachtig HEC-promovendi in Nederland aan het werk, waaronder een aantal op de TU/e, bevestigt TU/e-woordvoerder Peter van Dam. Begin 2008 is er een nieuwe instroomronde. De genoemde 17.500 euro-regel zal waarschijnlijk pas ingaan voor deze nieuwe lichting, omdat de afspraken voor de huidige groep al vaststaan.

Opmerkelijk
Volgens Nuffic staan de drie TU’s alleen: de andere universiteiten zouden geen problemen hebben met de Pakistaanse bursalen. Het feit dat bèta-promovendi, die schaars zijn, geweerd worden is opmerkelijk, vooral omdat ze ‘gratis’ zijn, vertelt een Nuffic-medewerker.
Dat de HEC-promovendi ‘gratis’ zijn, klopt niet, reageert Peter van Dam. De bijdrage van 17.500 euro per jaar zou niet genoeg zijn om de kosten aan begeleiding, apparatuur en overhead af te dekken, zou blijken uit berekeningen. Voor kostendekkendheid zou volgens Van Dam 35.000 euro per jaar nodig zijn.
Een andere reden waarom de HEC-promovendi niet met open armen ontvangen worden, is dat ze verplicht worden om direct na het behalen van hun PhD-titel terug te keren naar hun land, zegt Van Dam. Bovendien haalt de TU/e liever promovendi uit landen waar haar partners -bedrijven of universiteiten- sterk aanwezig zijn. Daar valt Pakistan niet onder.
Pakistan klopte overigens begin vorig jaar ook al aan bij de drie TU’s, voor steun bij het opzetten van een technische universiteit in het Pakistan. Ook toen werkten de TU’s niet mee./.