Simulatietechniek voor verbranding

Mystery Tour 2007

Citatie-index als wand
Loopbaan onder de loep met MinorKeuze Middag
20 september 2007 - Een uitgelezen mogelijkheid om je loopbaan nog eens onder de loep te nemen; zo bestempelt studieadviseur drs. Josje Termeer-Knoop de keuze voor een minor, waarmee studenten onderwijs kunnen volgen aan een andere bacheloropleiding. Op woensdag 26 september kunnen TU/e’ers die voor deze keuze staan, zich uitgebreid over de mogelijkheden laten informeren op de tweede MinorKeuze Middag.

Op de minorensite van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) is weliswaar al veel informatie te vinden, “maar op de keuzemiddag kunnen we nadrukkelijker ingaan op individuele vragen en behoeften”, aldus studieadviseur Termeer-Knoop. In de W-hal wacht studenten een minorenmarkt met informatiestands, de minorbios met korte videopresentaties en de minorencafés, waarin de minorcoördinatoren van de faculteiten ‘eigen’ studenten bijpraten over de regels en mogelijkheden.
Studenten Scheikundige Technologie en Technische Natuurkunde waren in 2006 de eersten aan de TU/e die kennismaakten met de minor. Afgelopen jaar haakten diverse faculteiten aan en kwam er een fiks aantal minoren bij, zoals Engineering for Health en Polymeren. Overigens doen nog niet alle faculteiten mee; studenten van Biomedische Technologie en Bouwkunde hoeven dit jaar nog geen minor te kiezen.
Volgens ir. Marcel Visschers van STU, lid van de werkgroep Implementatie Minoren, zijn nog geen getallen voorhanden over hoeveel studenten met de minor dichtbij huis blijven en hoeveel er bij een andere bacheloropleiding ‘shoppen’. “Maar ik weet dat bijvoorbeeld Scheikunde en Natuurkunde hun studenten nadrukkelijk stimuleren om juist elders te gaan kijken.”
Of de minor al echt lééft bij studenten? Moeilijk te zeggen, vindt Termeer-Knoop. “Ik denk dat dat per faculteit verschilt. We merken wel dat de minor een steeds grotere rol gaat spelen in de aanloop naar de keuze voor een master. Steeds meer studenten zien het als een mogelijkheid om in hun loopbaan een slag naar links of naar rechts te maken.”/.

Woensdag 26 september, 15.00-17.00 uur, W-hal. Aanmelden is niet nodig.