Simulatietechniek voor verbranding

Mystery Tour 2007

Citatie-index als wand
Kleinste laser ter wereld bij Elektrotechniek
20 september 2007 - Dr. Martin Hill van de faculteit Elektrotechniek heeft de kleinste laser ter wereld gebouwd. Daarover is op de website van het toonaangevende blad Nature Photonics een voorpublicatie verschenen. Het verkleinen van lasers betekent dat ze sneller worden en minder energie gebruiken. De vindingen van Hill vormen dan ook een grote belofte voor de telecommunicatie en computers die schakelen met licht.
Het cilindervormig torentje met halfgeleidermaterialen, waaruit de laser bestaat. Foto: ErikJan Geluk

De laser bestaat uit een cilindervormig torentje (diameter van 260 nanometer en een hoogte van 1 micrometer) met laagsgewijs verschillende halfgeleidermaterialen. De trilholte waarin het licht gevormd wordt, ontstaat door dit torentje te omgeven met goud. Door een kleine elektrische stroom in het torentje te injecteren, ontstaat licht en gaat de trilholte als een laser werken.
Voor de laser werkte de Australiër Hill, uit de groep Opto-Electronic Devices, samen met collega’s van onderzoeksinstituut COBRA. Het idee voor het project kreeg hij kort na een verblijf aan het Korea Advanced Institute of Science and Technology. Met de simulatiesoftware die twee Koreanen daar hadden geschreven, berekende Hill dat de kleine lasers haalbare kaart moesten zijn. “Die simulaties combineren met theorie vind ik het leuke gedeelte”, vertelt Hill. “Vervolgens is het heel veel uren maken in de cleanroom om die theorie om te zetten in een werkend ding. Vaak gaat er iets mis en dan kun je weer opnieuw beginnen.”
Hill werkt nu aan vervangen van het goud door zilver. Nu werkt de laser alleen nog maar bij de temperatuur van vloeibaar stikstof (77 kelvin), maar het zilver moet werking bij kamertemperatuur mogelijk maken. Ook ziet hij nog ruimte om de laser nog een factor tien te verkleinen. /.