Simulatietechniek voor verbranding

Mystery Tour 2007

Citatie-index als wand
Hilbers nieuwe decaan BMT
20 september 2007 - Prof.dr. Peter Hilbers wordt waarschijnlijk per 1 oktober de nieuwe decaan van de faculteit Biomedische Technologie. Dit is gisteren, woensdag 19 september, besproken in de faculteitsraad van BMT. De huidige decaan, prof.dr.ir. Frank Baaijens, wordt met grote waarschijnlijkheid de wetenschappelijk directeur van het BioMedical Materials Program (BMM), een programma waaraan ook de TU/e deelneemt.

Hilbers is nu nog vice-decaan van BMT. Hij is sinds 1996 voltijds hoogleraar aan de TU/e, werkend bij zowel BMT als de faculteit Wiskunde & Informatica. Prof.dr. Klaas Nicolay, hoogleraar Biomedische NMR, zou Hilbers opvolgen als vice-decaan, laat faculteitsraadslid Sietse Braakman weten. Omdat dinsdag 25 september het besluit valt over de aanstelling van Baaijens bij BMM, zijn ook de positiewisselingen in het faculteitsbestuur van BMT nog niet zeker.
Baaijens, die sinds september 2003 decaan is, zal de nieuwe functie waarschijnlijk in twee dagen per week parttime gaan vervullen. Baaijens blijft hier hoogleraar.
Op Prinsjesdag werd bekend dat het Rijk BMM ondersteunt met 45 miljoen euro. Dit programma moet onder meer nieuwe en baanbrekende biomedische materialen gaan ontwikkelen. Materialen voor ziektebeelden zoals hart- en vaatziekten, aandoeningen van bot en kraakbeen, kanker en nierziekten. De eerste projecten zouden in het eerste kwartaal van 2008 van start moeten gaan.
In BMM werken ongeveer 25 verschillende partijen samen, waaronder bedrijven, kennisinstellingen, universiteiten en academische ziekenhuizen. Naast de TU/e nemen onder meer DSM, Philips Research, Organon, TNO en de universiteiten van Maastricht, Groningen, Twente, en Nijmegen deel. Het programma heeft een initiële loopduur van vijf jaar en een budget van 90 miljoen euro./.