Simulatietechniek voor verbranding

Mystery Tour 2007

Citatie-index als wand
Soepeler instromen vanuit het hbo
20 september 2007 - Vanaf dit collegejaar kunnen studenten van een aantal Nederlandse hogescholen nog tijdens hun bacheloropleiding een zogeheten ‘doorstroom-minor’ volgen. Deze moet de overstap naar de TU/e versoepelen. De eerste vijftig studenten, van vijf verschillende hogescholen, zijn hier inmiddels mee begonnen.

Met een hbo-bachelor op zak kun je niet zonder meer een master gaan doen aan de TU/e. Tot nu toe moesten hbo’ers die dit wilden na hun bachelor eerst een schakelprogramma volgen van dertig studiepunten. Vaak kost ze dat een heel jaar, omdat hun afstudeerdatum vaak niet aansluit bij het begin van het collegejaar aan de universiteit. Om deze situatie te verbeteren, heeft een speciale projectgroep van de TU/e onder leiding van dr.ir. Bram de Kraker in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), Fontys Hogescholen, de Avans Hogeschool, Hogeschool Zuyd en de Hogeschool Utrecht een zogeheten ‘doorstroom-minor’ opgezet. De HAN ondertekent hierover aanstaande maandag, 24 september, op de TU/e een convenant. Deze hogeschool levert dit pilot-jaar veruit de meeste studenten: dertig.
Bij de doorstroom-minor komt het erop neer dat het schakelen is ‘ingedaald’ in de hbo-opleiding. Het hbo selecteert de studenten die willen doorstuderen. Zij volgen in het derde jaar van hun studie één semester lang op de woensdag en de vrijdag speciale vakken aan de TU/e, waarbij de nadruk ligt op wiskunde en de oriëntatie op onderzoek. Halen zij deze vakken op TU/e-niveau, dan mogen ze aan de TU/e door voor de doorstroom-minor, die na het hbo vrijstelling oplevert van het schakelprogramma van de TU/e. “Wie de vakken slechts op hbo-niveau haalt, gaat ook door, maar dan aan de hogeschool en binnen de minor ‘academische oriëntatie’. Zij moeten bij de overstap wel gewoon het schakelprogramma volgen”, vertelt drs. Jim Bergmans van STU.
IJverige en gemotiveerde hbo’ers zullen dus soepeler kunnen overstappen. Voor de TU/e heeft deze constructie als voordeel dat al op het hbo een selectie plaatsvindt. Bergmans: “We hebben er niets aan als er grote aantallen hbo’ers aan de TU/e zouden komen studeren, die vervolgens de overstap niet aan blijken te kunnen. De doorstroom-minor is dan ook niet gericht op kwantiteit, maar op kwaliteit. De juiste studenten moeten op de juiste plek terechtkomen.”/.