Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus
Afscheidsfeest Scala ontaardt in vernielingen
4 oktober 2007 - Tijdens het afscheidsfeestje dat de gezamenlijke cultuurverenigingen op donderdagavond 27 september in het gebouw Scala hielden, hebben meerdere mensen flinke vernielingen aangericht. Wie allemaal schuldig is, is onduidelijk, maar de Dienst Huisvesting gaat de schade verhalen op de stichting Scala.

Deuren waren ingetrapt, grote spiegels vernield, inbouwkasten beschadigd, een tussenwand half doorgebroken en stoelen waren door het hele pand gegooid. In deze staat trof projectmanager ing. Marten Dijkshoorn van de Dienst Huisvesting van de TU/e het pand aan de Kanaalstraat op de vrijdagochtend na het feest aan. Met een verhuisploeg was hij daar om oude en overbodige spullen af te voeren. “Ik stond echt versteld”, vertelt hij. “Dat de studenten de gordijnen van de muren zouden trekken en hun bar zouden omgooien, daar had ik wel op gerekend. Maar dit... Ik ben zwaar teleurgesteld dat mensen een gebouw vernielen dat niet van hen is.”
Dienst Huisvesting huurde het gebouw van de gemeente Eindhoven en diende Scala op 1 oktober leeg en heel op te leveren. Nu er flinke schade is, verwacht Dijkshoorn een schadeclaim. Hoe hoog die is, is nog niet bekend. Wel dat hij die zal doorschuiven naar stichting Scala. “Voor studentenverenigingen zal het een aanzienlijk bedrag zijn.”

Afscheidsfeestje
Op woensdag 26 en donderdag 27 september waren alle verenigingen vanuit Scala verhuisd naar De Bunker en dat werd gevierd met een afscheidsfeestje in de Tent, de bar van Scala. “We hielden het feestje om afscheid te nemen van het gebouw en om de voorraden van de bar op te drinken”, vertelt Anna Provoost, barcommissaris van Scala en lid van het bestuur. De opkomst was aardig, want met zo’n vijftig man stond de Tent redelijk vol. Blijkbaar konden sommigen echter niet omgaan met de grote hoeveelheden drank. Bij het stukmaken van het Scala-interieur waren volgens Provoost meerdere mensen betrokken. “Helaas zijn er blijkbaar mensen die van een ‘alles-moet-op’-feestje een ‘alles-moet-kapot’-feestje willen maken. We hebben hen wel aangesproken op hun gedrag, maar dat had op dat moment geen effect.” Provoost hoopt de schade te kunnen verhalen op de schuldigen. “Maar hoe dat precies gaat lopen, weten we niet. We hopen op de medewerking van iedereen die erbij was.”

Volgens Dijkshoorn liet het Scala-bestuur hem achteraf weten dat ze hadden getwijfeld of ze de politie moesten bellen. “Hadden ze dat maar gedaan”, aldus Dijkshoorn. “Dan was het vernielen tenminste gestopt.”/.