Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus
Ontmoeting alumni en startende TU/e-ondernemers afgelast
4 oktober 2007 - Door onvoldoende belangstelling heeft het Innovation Lab besloten de Meet & Match-bijeenkomst tussen TU/e-alumni en startende ondernemers van de TU/e, die gepland was voor dinsdag 9 oktober, af te gelasten. Vorig jaar debuteerde dit initiatief zeer succesvol, maar blijkbaar is het enthousiasme ervoor bij de TU/e-alumni weggeëbd.

‘University Angels’, die eervolle titel verleende Wim Bens, directeur van het TU/e Innovation Lab, vorig jaar tijdens de eerste Meet & Match, aan de alumni en bedrijven die investeren in de technostarters van de TU/e. Dit jaar had Bens een nog grotere manifestatie in gedachten, waarbij zo’n 250 TU/e-alumni de Blauwe Zaal van het Auditorium zouden bevolken, om te zien met welke innovatieve ideeën startende TU/e-ondernemers op de proppen kwamen. De alumni kunnen zich dan aanmelden als coach voor zo’n technostarter. Vorig jaar leverde dat al wat nuttige contacten op.
Bij het Alumnibureau lag de taak om de Blauwe Zaal gevuld te krijgen, en dat viel volgens Joost van den Brekel, een van de drie medewerkers van het Alumnibureau, niet mee. “We hebben om te beginnen alle zestig alumni die vorige keer hun medewerking verleend hebben, aangeschreven. Van die groep hebben maar acht personen aangegeven er dit jaar weer bij te willen zijn. Het Innovation Lab had daarnaast aangegeven vooral geïnteresseerd te zijn in alumni van boven de vijftig. Die groep, dat zijn er zo’n tweeduizend die bij ons in het bestand zitten, hebben allemaal van ons een e-mail ontvangen. En ook uit die groep was de respons niet overweldigend. We hadden nog wel andere leeftijdsgroepen achter de hand, maar die waren voor het Innovation Lab niet acceptabel. Uiteindelijk kwamen we tot een groep van 21 alumni, met daarnaast nog een introducé en een persoon van buiten de TU/e. Op grond van dat aantal hebben we toen voorgesteld om de Meet & Match-bijeenkomst wel te laten doorgaan, maar dan in een kleinere setting. Iets dat volgens ons ook beter werkt, dan zo’n massale manifestatie.”
Van den Brekel zegt dat ook de alumniverenigingen intensief benaderd zijn om te zoeken naar geschikte kandidaten en dat er nog een extra wervingsactie op de planning stond.

Target
Directeur Wim Bens wil niet al te veel kwijt over de afgelasting. “Als target hadden we inderdaad 250 personen ingecalculeerd, maar ik was ook blij geweest met 150 à 200 alumni. Het aantal waar het Alumnibureau mee kwam, vond ik echt veel te laag en daarom heb ik vorige week besloten de bijeenkomst af te gelasten”, aldus Bens, wiens Innovation Lab het evenement bekostigt. Hij geeft toe dat het Innovation Lab vooral mikte op vijftigplussers, maar denkt dat het Alumnibureau tekort geschoten is om er ook bij andere leeftijdsgroepen voldoende aandacht voor te vragen. “Ik denk dat de mensen gerichter benaderd hadden moeten worden, want verwijzen naar een website waar het op staat, werkt niet.” Bens heeft inmiddels al een idee voor een aangepaste versie van dit initiatief, maar wil daar op dit moment nog geen mededelingen over doen./.