Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus
Universiteit vraagt sloopvergunning aan voor W-hal
4 oktober 2007 - De TU/e heeft op 12 september bij de gemeente een vergunning aangevraagd om de W-hal te slopen. Dit terwijl er een procedure loopt om te bezien of het gebouw de status van gemeentemonument moet krijgen. Het Eindhovense college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten de twee procedures te koppelen en er gelijktijdig over te beslissen.

Wanneer de beslissing valt, wil de gemeente nog niet vertellen. Ze heeft daarvoor nog maximaal vijftien weken. De gemeente moet volgens de regels binnen twaalf weken over een aanvraag voor een sloopvergunning beslissen, met een eenmalige verlengingsmogelijkheid van zes weken.
Piet van Happen, hoofd van de Dienst Huisvesting van de TU/e, vindt niet dat de universiteit de zaak op de spits drijft door nu een sloopvergunning aan te vragen. “We willen van de W-hal af en daarvoor hebben we een sloopvergunning nodig. Het is gewoon een logische stap, conform planning.” Als de gemeente de vergunning binnen de wettelijke termijn verstrekt, dan blijft het project -stap 1 van het TU/e-masterplan Campus 2020- ruimschoots op schema, laat Van Happen weten.
Op maandag 29 oktober is er ’s avonds een discussieavond over de monumentwaardigheid van de W-hal, georganiseerd door actiecomité Whypod, in de W-hal zelf. Sprekers zijn onder anderen de decaan van de Delftse faculteit Bouwkunde, ir. Wytze Patijn, drs. Mary Fiers, wethouder Ruimtelijke Ordening in Eindhoven en ir. Joost Ector, de onlangs geselecteerde architect voor de nieuwe W-hal./.