Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus
ESC serveert viergangendiner aan Eindhovense daklozen
4 oktober 2007 - Het Eindhovens Studenten Corps (ESC) gaat op de culinaire én filantropische toer. De studenten van het ESC schotelen op vrijdagavond 5 oktober naar verwachting honderdvijftig Eindhovense daklozen en hun begeleiders een viergangendiner voor.

“Het ESC probeert zich ieder jaar in te zetten voor de maatschappij”, zo zegt penningmeester Rob van Deurzen van de Senaat van het ESC. Voorheen werd bijvoorbeeld gecollecteerd voor het goede doel. Dit jaar hebben de leden zelf een activiteit opgezet: het daklozendiner. “We hebben ons afgevraagd welke mensen onze hulp het hardste nodig hebben en we kwamen uit bij daklozen, hun begeleiders en vrijwilligers”, zegt Van Deurzen. Er werd contact gelegd met nachtopvang voor daklozen, het Leger des Heils, diverse instellingen en kerken. Daar zijn inschrijflijsten neergelegd voor deelname aan het gratis diner. Van Deurzen verwacht zo’n honderdvijftig eters.
Op het menu staat onder meer een salade met kipfilet met gekookte kwarteleitjes, vergezeld van diverse soorten brood met boter en olie. Dit wordt gevolgd door visfilet, een couscoustaartje met hallal biefstuk en een spiesje, aardappels, groene groenten en een grand dessert. Als afsluiting koffie met bonbons en koekjes.
De locatie is de stadstuin tussen de Vestedatoren en Dynamo. Zo’n vijftig ESC’ers zullen koken met chefkok Ben Scheffer en twee kokshulpen. Corpsleden serveren het eten aan de daklozen. “We bereiden het eten ter plekke in een grote tent”, zegt Van Deurzen. “Het eten zal halal zijn. Het wordt een chic diner, alleen zonder alcohol, gezien de doelgroep.” De Tuna zullen het diner muzikaal opluisteren.
Het ESC hoeft de kosten voor het diner niet alleen te betalen: horeca-uitzendbureau Ober is partner en de gemeente Eindhoven steunt het daklozendiner financieel. Ook zijn er sponsoren die in natura bijdragen aan het initiatief./.