Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus
Plasterk: ‘schandpaal’ voor mannenbolwerken
4 oktober 2007 - Minister Ronald Plasterk van OCW wil ‘naming and shaming’ inzetten als universiteiten niet genoeg vrouwelijke hoogleraren en bestuurders benoemen. Dat schrijft hij in zijn emancipatienota.

Plasterk noemt het essentieel dat er meer vrouwen tot universitaire topfuncties doordringen. Niet alleen zijn succesvolle vrouwen een voorbeeld voor anderen, ze hebben ook “invloed op de machtssfeer in de academische wereld”, aldus de minister.
“Universiteiten lijken er onvoldoende in te slagen de huidige maatschappelijke trends te volgen”, constateert hij. “Het ligt voor de hand dat de overheid bijstuurt.”
Plasterk trekt jaarlijks twee miljoen euro uit voor het Aspasia-programma van NWO voor getalenteerde vrouwelijke wetenschappers. Ook steunt hij onderzoek naar ‘gendermechanismen’ in de wetenschappelijke gemeenschap.
In mei kreeg Plasterk van het Steunpunt Studerende Moeders een lijst met knelpunten aangeboden. De minister herhaalt in zijn nota dat hij gaat kijken of aanvullende maatregelen voor studerende moeders nodig zijn. (HOP)/.