Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus
TU Delft straft Delftsch Studenten Corps voor excessen
4 oktober 2007 - De ontgroening van het Delftsch Studenten Corps wordt steeds harder en dat is moreel onacceptabel, vindt het bestuur van de TU Delft. Daarom krijgt de vereniging dit jaar minder bestuursbeurzen. De universiteit stelde een onderzoek in na klachten. Niet alle feiten konden worden bewezen, zegt het bestuur, maar wel het feit dat een student een rauw ei in de mond geduwd kreeg. Bovendien werden studenten met tape vastgebonden in een kooi opgesloten. Een aantal studenten kreeg te maken met fysiek geweld en verregaande vernedering, concludeert het college van bestuur.

DSC-bestuursleden met directe verantwoordelijkheid voor de introductieperiode, waaronder de senaat, krijgen dit collegejaar geen geld meer. In totaal zijn er 144 van de 384 maanden afgetrokken. Ook worden de formele contacten opgeschort. Het corps heeft besloten “het doel en de middelen van de kennismakingstijd kritisch te herzien”, zo meldt de DSC-senaat in een reactie. Ze willen voorstellen tot verbetering opstellen en die aan het bestuur van de universiteit voorleggen.

De TU Delft wilde de voorstellen echter niet afwachten. Daarvoor waren de voorvallen te ernstig. Bovendien werden er in voorgaande jaren ook al incidenten gemeld. Dat schaadt het imago van de Delftse academische gemeenschap, zegt het bestuur. Het DSC wast zijn handen voorlopig in onschuld. De vereniging heeft naar eigen zeggen geen grond gevonden voor de zware beschuldigingen, “afgezien van een kleiner incident waartegen toen onmiddellijk maatregelen zijn genomen”.

De zaak kwam aan het rollen door een brief in het NRC van een boze vader onder de kop ‘Abu Ghraib aan de Schie’, drie weken geleden. Daarin fulmineerde dit oud-DSC-lid tegen de ontgroeningspraktijken die zijn zoon had moeten ondergaan.(HOP)