Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus

TU/e-hoogleraar Van Bronswijk krijgt Ig Nobelprijs

5 oktober 2007 - Aan de Harvard University heeft prof.dr. Annelies van Bronswijk, hoogleraar Gezondheids-techniek voor het gebouw bij de faculteit Bouwkunde, donderdag 4 oktober de Ig Nobelprijs ontvangen voor Biologie voor haar jarenlange onderzoek naar allerlei soorten van flora en fauna in de gebouwde omgeving. De Ig Nobelprijs is het ludieke broertje van de echte Nobelprijs en wordt jaarlijks uitgereikt voor onderzoek dat ‘je eerst doet lachen, en dan doet nadenken’ x3_s.jpg
Annelies van Bronswijk wordt beschenen door een ‘human-spotlight’ tijdens haar zestig seconden durende acceptatiespeech.
Foto: Kees Moeliker / Improbable Research

Al sinds de jaren zeventig publiceert Van Bronswijk onderzoek op het gebied van ecosystemen die zich bevinden in de huiselijke kring en dan met name tussen de lakens en op het matras. Ze is een autoriteit op het gebied van het inventariseren van mijten, insecten, spinnen, pseudo-schorpioenen, kreeftachtigen, bacteriën, algen, varens en schimmels die in de woonomgeving voorkomen. Van Bronswijk (1946) studeerde biologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar zij in 1972 promoveerde op het proefschrift ‘House-Dust Ecosystem’. Zij werd in 1991 benoemd tot hoogleraar biologische agentia in de gebouwde omgeving aan de TU/e.
De Ig Nobelprijzen worden al zeventien jaar uitgereikt door het wetenschappelijk tijdschrift Annals of Improbable Research (Ig Nobel is een woordgrapje door de analogie van de naam Alfred Nobel met het Engelse woord ignoble). De ceremonie heeft een ludieke inslag, maar veel vroegere Nobelprijswinnaars verlenen er wel jaarlijks hun medewerking aan.
De onderzoeken van de prijswinnaars hebben doorgaans een wat merkwaardig karakter, maar komen daardoor wel vaak onder de aandacht van de nationale en internationale media. Ook het onderzoek van Van Bronswijk haalt regelmatig de media. Zo beweerde zij enige jaren terug dat malaria binnen afzienbare tijd een probleem zou kunnen worden voor Nederland. Dit, omdat het steeds warmer wordt en er steeds meer gebouwd wordt bij waterpartijen.
Overigens neemt Van Bronswijk het stokje over van twee Nederlandse onderzoekers die vorig jaar de Ig Nobelprijs voor Biologie kregen. De Wageningse onderzoekers Bart Knols en Ruurd de Jong werden toen beloond voor hun onderzoek waarbij ze bewezen hadden dat de malariamug Anopheles gambiae werd aangetrokken door de geur van zweetvoeten en Limburgse kaas.

De ceremonie is te zien via deze website: