Super TU/esday tele-operations

Industriële landschappen

Veertien edities Virus
Dertiende maand voor universitair personeel
9 oktober 2007 - Medewerkers van universiteiten gaan er tot maart 2010 met 9,65 procent in salaris op vooruit. Dat is inclusief een hogere eindejaarsuitkering, die vanaf 2009 gelijk staat aan een ‘dertiende maand’. Wel worden er twee vrije dagen geschrapt. Dat blijkt uit de concept-cao waarover onderhandelaars van vakbonden en universiteiten vannacht een akkoord bereikten..

De eindejaarsuitkering wordt stapsgewijs verhoogd: nu is die nog drie procent. Door de forse verhoging van de eindejaarsuitkering is de stijging van het maandsalaris op het oog wat summier: 2,25 procent erbij per 1 januari 2008, en nog eens 2,1 procent extra in 2009.
Van de totale loonstijging van 9,65 procent is 1 procent gefinancierd door 2 vrije dagen in te leveren. “Ik heb van tevoren gezegd dat loonsverhoging geen sigaar uit eigen doos mag zijn”, laat onderhandelaar Marieke van den Berg van Abvakabo-FNV weten. “Dat is het nu ook niet geworden. Feitelijk is de loonsverhoging dus 8,65 procent. Daarmee zitten we nog altijd boven de FNV-looneis van 3,5 procent per jaar. Mensen die per se hun twee dagen vrij willen houden, kunnen ze met die extra procent terugkopen.”
De universiteiten krijgen in het onderhandelaarsakkoord ruimte voor experimenten met functiecontracten. Daarin kunnen wetenschappers vrijwillig afspraken maken over een flexibeler indeling van hun onderwijs- en onderzoekstaken, waardoor ze niet langer zijn gebonden aan de statische vijfdaagse werkweek.
Verder zijn in het akkoord afspraken gemaakt over wetenschappers die nog geen vaste aanstelling hebben bij een universiteit. Per postdoc is de komende twee jaar tweeduizend euro beschikbaar voor hun loopbaanontwikkeling. Daarmee kunnen ze cursussen volgen die hen kansrijker maken op de arbeidsmarkt.

Het akkoord is nog niet definitief: de komende weken bespreken de onderhandelaars het met hun achterban. Pas als alle partijen akkoord zijn, is de cao definitief. (HOP)