spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Merel Pit

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Voelen met je voeten
29 november 2007 - “Het is net een stofzuiger”, zegt een student over één van de auto’s waarin hij zojuist een proefritje heeft gemaakt. Op dinsdagmiddag 27 november probeerden 24 studenten van de master Automotive Engineering 8 auto’s met verschillende soorten aandrijvingen uit. Dit jaarlijks terugkerende evenement dient om de studenten eens met de voeten de verschillen te laten voelen tussen het rijgedrag van bijvoorbeeld een gewone auto en eentje met continu variabele transmissie. “We leren hierover veel theorie en het is dan heel nuttig om al die getalletjes te onderbouwen met wat gevoel”, zegt Automotive-student Robin Meesters. “Het is ook gewoon leuk om in al die verschillende auto’s te rijden”, valt een medestudent hem bij.
Foto: Bart van Overbeeke

De proefrit voert over de Kennedylaan, de A50 op, tot Veghel en dan weer terug. Lang genoeg om te merken dat een auto met naast de benzinemotor een elektromotor -zoals in de aanwezige Toyota Prius- weliswaar snel optrekt, maar bij hogere snelheden weinig extra power kan opbrengen. Dat is wel anders bij de speciaal geprepareerde Volkswagen New Beetle die onderzoeksinstituut TNO voor een middag uitleende. Die loopt altijd op een elektromotor, die zo nu en dan wordt opgeladen met een bescheiden dieselmotortje. De forse elektromotor zorgt ervoor dat de Kever in zeven seconden op honderd kilometer per uur zit. En door de 220 pk’s heeft-ie zelfs dan nog flink wat reserves over. Meesters: “Als ik moest kiezen, zou ik deze wagen kopen. Het is de sportiefste die erbij zit en toch is-ie nog een stuk zuiniger dan de normale dieselversie.”