spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

Plaats een kerstwens in de Cursor!
spacer.png, 0 kB


Columnist:
Durand Rekko

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
What's up?

Columnist van de week: Durand Rekko

Engels

‘Het College van Bestuur wil een assessment invoeren om het Engels van docenten te verbeteren’, zo meldde Cursor vorige week. Zelf ben ik fel tegenstander van de invoering van een dergelijke test. Het verbeteren van het Engels van docenten zal onvermijdelijk leiden tot een verslechtering van de kwaliteit van het onderwijs.
Allereerst zal de amusementswaarde van colleges drastisch afnemen. Nu leveren colleges nog mooie citaten op voor boekjes als ‘I always get my sin’. Zo wilde laatst een docent uitleggen dat dozen in magazijnen vaak uitpuilen. Zijn ietwat te letterlijke vertaling was: “In a warehouse the boxes are often piling out”. Zonder iets door te hebben, ging hij verder met zijn verhaal.
Stel dat docenten straks goed Engels gaan spreken en ooit, voor zover mogelijk, bekwaam worden in Engels spreken. Dan zal de docent ‘bulge out’ in plaats van ‘piling out’ gaan zeggen. Naast het feit dat hier niets leuks meer aan is, is dit ook nog eens minder goed te begrijpen voor Nederlandse studenten. Colleges worden dus juist moeilijker te volgen!
Daarnaast zullen studenten langer over hun master gaan doen. Een deel van de docenten spreekt nu dermate langzaam Engels dat ze op dubbele snelheid ook te volgen zijn. Dankzij de ‘double speed’-optie bij de videocolleges is het dus mogelijk om in vijfenveertig minuten tijd twee colleges te volgen. Maar wat nou als docenten straks op normaal tempo Engels gaan spreken? Dan moeten alle colleges weer op normale snelheid worden afgespeeld, hetgeen direct zal leiden tot een toename in studielast!
Samenvattend is er maar één conclusie mogelijk: de competenties van docenten zijn ondergeschikt aan de kwaliteit van het onderwijs en daarom moet er geen assessment komen. Het CvB rest dan ook niets anders dan dit standpunt over te nemen om te voorkomen dat studenten last gaan ondervinden van docenten die vloeiend Engels spreken.

Durand Rekko is student Technische Bedrijfskunde