Krachtpatsertje Industrial Design

Op zoek naar de opvolger van de Blu-ray disc

Verrassend moderne expo van ‘oude kunst’
Europees geld voor TU/e-onderzoek
28 februari 2008 - De TU/e scoort zeker één, maar waarschijnlijk twee subsidies bij de eerste ronde van de ‘Starting Grant Competition’ van de European Research Council (ERC). Dr.ir. Luc Brunsveld, vanaf juli hoogleraar bij Biomedische Technologie, krijgt 1,25 miljoen euro. Dr.ir. Frank Geels van Technologie Management staat hoog op de reservelijst en maakt een goede kans op een subsidie van negen ton.

Brunsveld was al aangenomen aan de faculteit Biomedische technologie als hoogleraar Chemische Biologie. Zijn nieuwe groep van zes reeds geplande onderzoekers krijgt nu alleen een flinke zet in de rug. Met de startersubsidie kan hij ongeveer vier extra promovendi of postdocs aanstellen. “Het schrijven van een onderzoeksvoorstel is veel werk, maar het blijkt goed geïnvesteerde tijd”, vertelt hij. Brunsveld, die in 2001 promoveerde aan de faculteit Scheikundige Technologie, gaat zich richten op de onderlinge interacties tussen eiwitten. Die spelen een grote rol bij ziektes en het voorkomen ervan.

Bij de directe toekenningen van de subsidie valt Geels net buiten de boot. De ERC zoekt nu echter voor ongeveer honderd aanvragen naar extra financiering. Geels staat zodanig hoog op de ranglijst, dat hij daardoor waarschijnlijk toch een subsidie van ruim negen ton krijgt. Daarmee kan hij vijf jaar lang een groot deel van zijn eigen salaris financieren en twee promovendi aanstellen. Geels gaat met de subsidie onderzoeken hoe duurzame innovaties een voet aan de grond kunnen krijgen in niet-duurzame conservatieve sectoren zoals transport, energievoorziening en landbouw.

Excellente onderzoekers
De ERC financiert onderzoeksvoorstellen van individuele onderzoekers in Europese competitie. De ERC-startersubsidies zijn bedoeld om excellente onderzoekers, die twee tot negen jaar geleden zijn gepromoveerd, te ondersteunen bij het opzetten van een eigen onderzoekslijn. Bij deze eerste ronde was er flinke concurrentie. Van de ruim 9.000 aanvragen werden slechts 200 voorstellen gehonoreerd en staan er 230 op een reservelijst.

Volgens het ministerie van OCW hebben Nederlandse onderzoekers bij deze subsidieronde zeer goed gepresteerd. Met negen procent van het totale aantal gehonoreerde voorstellen staat Nederland in Europa op de vierde plaats. Koploper in Nederland is de VU in Amsterdam met vijf toekenningen./.