Krachtpatsertje Industrial Design

Op zoek naar de opvolger van de Blu-ray disc

Verrassend moderne expo van ‘oude kunst’
‘Krachtpatsertje’ voor project Industrial Design
28 februari 2008 - Een creatie van studenten van Industrial Design (ID) viel donderdag 21 februari op het stadhuis van Eindhoven in de prijzen. Daar werd het zogenoemde ‘krachtpatsertje’ uitgereikt. De faculteiten Bouwkunde en Industrial Design, de Design Academy en Hogeschool Zuyd voerden recentelijk onderzoeken uit met als thema Krachtwijken. Studenten bekeken de mogelijkheid en behoeften om het leefklimaat in Eindhovense wijken te verbeteren.
Foto: Bart van Overbeeke

De eerstejaars van Industrial Design kwamen op de proppen met een ‘prachtpaal’. Het idee hierachter is dat er in een straat een mooie paal komt te staan met vertakkingen waaraan bloembakken en klimplanten komen te hangen. Buurtbewoners moeten samenwerken om de groenvoorzieningen optimaal te houden. De jury was er vooral over te spreken dat bewoners een actieve bijdrage moeten leveren. Ook het vooruitzicht dat de buurt groener wordt, sprak tot de verbeelding.

Tweedejaarsstudenten van ID ontwierpen meubels die op een plein moeten komen. Gaat iemand er zitten, dan wordt een lichtspoor door de wijk geactiveerd. Zo zien bewoners dat iemand op het plein zit om eventueel een praatje mee te maken. Bouwkunde bekeek de ruimtelijke eigenschappen van De Bennekel in relatie tot die van het stadsdeel Gestel. Ook keken ze hoe dit stadsdeel aan het centrum van Eindhoven aansluit. Het is nog onduidelijk of het winnende ontwerp ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.