Krachtpatsertje Industrial Design

Op zoek naar de opvolger van de Blu-ray disc

Verrassend moderne expo van ‘oude kunst’
Studenten Bouwkunde verkennen ‘nieuwe’ gebouwen TU/e
28 februari 2008 - Bouwkundestudenten werken op dit moment aan het ontwerp van twee verschillende TU/e-gebouwen. Tussen het Auditorium en de Dommel moet een tweetal nieuwe promotiezalen komen. En het Ceres-gebouw moet worden omgebouwd tot studiecentrum voor promovendi en postdocs. Bij voldoende gebleken kwaliteit is het College van Bestuur van plan de ontwerpen te laten uitvoeren.

Vijf masterstudenten bij Bouwkunde buigen zich op dit moment over een ontwerp voor twee nieuw te bouwen promotiezalen tussen het Auditorium en de Dommel. De gewone collegezalen zouden te weinig een visitekaartje voor de TU/e zijn. De studenten constateerden in een tussenpresentatie dat een speciale ontvangstruimte voor promoties ontbreekt en dat bezoekers vaak lang moeten zoeken naar de locatie van de promotie.

De studenten hebben een semester voor het project en zijn op dit moment nog in de fase van het analyseren van de omgeving. Op 29 mei presenteren ze hun ontwerpen aan hun begeleiders en het CvB. Zit daar een ontwerp bij van voldoende niveau, dan is het CvB van plan een bekende architect aan te trekken om als supervisor een aantal studenten te begeleiden bij het definitieve ontwerp van de promotiezalen.

Ketelhuis
In een kleiner project hebben vijf andere studenten gewerkt aan de herbestemming van het Ceres-gebouw, het voormalige ketelhuis van de TU/e, met de karakteristieke schoorsteen. Dat moet worden omgebouwd tot een studiecentrum waar promovendi, postdocs en docenten hun werkplekken hebben. De studenten hadden binnen hun afstuderen vier weken om te onderzoeken of het gebouw wel de kwaliteiten heeft om onderzoekers te huisvesten. Begeleider Jan Schevers: “Dat bleek zeker het geval.” Ook het CvB reageerde enthousiast op de presentaties en onderzoekt nu wat er precies mogelijk is./.