Krachtpatsertje Industrial Design

Op zoek naar de opvolger van de Blu-ray disc

Verrassend moderne expo van ‘oude kunst’
LSVb hekelt ‘wapenwedloop’ universiteiten
28 februari 2008 - Universiteiten proberen elkaar te overtreffen met zware studievoortgangseisen. Nu ook de Rijksuniversiteit Groningen met maatregelen voor studenten schermt, spreekt studentenbond LSVb van een wapenwedloop.

De Rijksuniversiteit Groningen is niet tevreden over het studierendement. Uit een overzicht dat de LSVb van de instelling kreeg, blijkt dat van alle studenten die het eerste jaar overleven slechts 34 procent in vier jaar tijd zijn bacheloropleiding voltooit.

Alleen de technische universiteiten zitten lager. Daar moet wat aan gebeuren, vindt het College van Bestuur. Vandaar dat het met een plan schermt om eerstejaars te dwingen 45 ects te halen voor ze aan het tweede jaar kunnen beginnen, en dat het derde jaar verboden is voor studenten die na twee jaar hun propedeuse niet hebben.

LSVb-voorzitter Lisa Westerveld doet de plannen af als een ratrace. “De ene universiteit werpt barrières op voor studenten en de andere instellingen volgen. De LSVb blijft van mening dat een student zelf wel weet of een opleiding wel of niet goed voor hem is. Ik geloof niet dat studenten die ergens niet thuis horen, blijven hangen bij een opleiding als de inhoud goed is en de voorlichting klopt.”

Toch lijkt de LSVb met die visie geen hoge ogen te gooien in het hoger onderwijs: er zijn geen hogescholen meer te vinden die zonder bindend studieadvies werken, net als de meeste brede universiteiten. Behalve Groningen dus, en de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij de laatste moeten studenten binnen twee jaar hun propedeuse halen anders vervallen de eerder behaalde punten. Het rendement van de instelling na vier jaar zit boven de vijftig procent. “Eerstejaars krijgen minimaal vijftien contacturen per week. In een bindend studieadvies geloven we niet. Wel in een dringend studieadvies: we willen studenten die het niet gaan halen met argumenten overtuigen, niet met een regeltje”, aldus een woordvoeder./.