Krachtpatsertje Industrial Design

Op zoek naar de opvolger van de Blu-ray disc

Verrassend moderne expo van ‘oude kunst’
Alternatief plan W-hal klaar op 1 april
28 februari 2008 - De presentatie van het alternatieve plan voor nieuwbouw op de plek van de W-hal is een maand uitgesteld. Het plan wordt nu op 1 april bekendgemaakt. Eind 2007 lieten de gemeente Eindhoven en het College van Bestuur (CvB) van de TU/e weten dat men gezamenlijk ging onderzoeken wat er van de W-hal behouden kan blijven.

In eerste instantie was het CvB van plan de hal volledig te slopen en er een nieuw gebouw neer te zetten, waar de bibliotheek, restauratieve voorzieningen en de faculteit Wiskunde en Informatica in ondergebracht moeten worden. De besluitvorming over de aanvraag van de monumentenstatus voor de W-hal (ingediend door de Stichting Wederopbouw Erfgoed) werd hangende het onderzoek opgeschort. Ook de aanvraag voor een sloopvergunning (ingediend door de TU/e) ging tijdelijk de ijskast in.

Architect ir. Joost Ector die in mei 2007 al een ontwerp indiende voor een nieuwe W-hal, is nauw betrokken bij het alternatieve plan. Deze week maakte de TU/e-alumnus bekend dat zijn architectenbureau ook een grote opdracht heeft binnengehaald bij de TU Delft voor de bouw van laboratoria en onderwijs- en kantoorruimten. En voor de Universiteit Twente bouwt Ectors bureau een onderzoekscomplex met een nanolaboratorium./.