Krachtpatsertje Industrial Design

Op zoek naar de opvolger van de Blu-ray disc

Verrassend moderne expo van ‘oude kunst’
‘Eindhoven wél ingelicht over proefschrift’
28 februari 2008 - ‘Eindhoven’ was wél op de hoogte van het feit dat het omstreden proefschrift van Marcoen Cabbolet eerder in Tilburg was aangeboden. Dat stelt zijn tweede promotor Malo Hautus. Het vermeende verzwijgen van de voorgeschiedenis werd de Tilburgse hoogleraar Harrie de Swart, de eerste promotor van Cabbolet, kwalijk genomen door rector Frank van der Duyn Schouten van de Universiteit van Tilburg.

Malo Hautus is emeritus hoogleraar van de TU/e-faculteit Wiskunde en Informatica en tweede promotor van het omstreden proefschrift van Marcoen Cabbolet. Hautus, die de afgelopen weken onbereikbaar was voor commentaar, laat via e-mail weten dat hij in zijn gesprek met de decaan van de faculteit Wiskunde en informatica, Kees van Hee, “wel degelijk heeft verteld dat de heer Cabbolet eerst in Tilburg een promotie had aangevraagd, maar daarvan had afgezien omdat hij persoonlijke problemen had met één van de commissieleden”. Van Hee is lid van het College voor Promoties.

Hautus’ verklaring lijkt strijdig met de open brief die de Tilburgse rector Frank van der Duyn Schouten eerder liet publiceren in Cursor en in het Tilburgse universiteitsblad Univers. Daarin stelt hij dat de TU/e ‘niet op de hoogte is gesteld van de Tilburgse voorgeschiedenis van dit manuscript’. De rector noemt daarop het optreden van de Tilburgse hoogleraar Harrie de Swart, eerste promotor van Cabbolet, ‘misleidend’ en ‘in strijd met de academische mores’. De rector heeft zelf de TU/e-rector over de ‘voorgeschiedenis’ ingelicht.

De Swart reageerde verbaasd op de beschuldiging, maar verwees door naar co-promotor Malo Hautus, die de contacten met ‘Eindhoven’ deed. Hautus was toen onbereikbaar voor commentaar. De emeritus blijkt sinds 28 januari in Nieuw-Zeeland te zijn, zonder internetverbinding. Zodra hij weer contact had, heeft hij gereageerd.

De woordvoerder van de TU/e wil geen commentaar geven. Hij beroept zich op het vertrouwelijke karakter van het College van Promoties. (Univers)/.