Krachtpatsertje Industrial Design

Op zoek naar de opvolger van de Blu-ray disc

Verrassend moderne expo van ‘oude kunst’

Delftse voorzitter haalt uit naar Plasterk

3 maart 2008 - De TU Delft moet bezuinigen op de grote onderzoekslaboratoria en dat komt door Plasterk, zegt de scheidende collegevoorzitter Hans van Luijk. Hij noemt de minister ‘bijzonder zelfgenoegzaam’.

“Plasterk heeft het allemaal niet begrepen. Ik zeg: hier wordt een tweede commissie Dijsselbloem geboren. Over tien jaar vraagt iedereen zich af hoe we dit hebben kunnen laten gebeuren.” Van Luijk sprak harde woorden in de Volkskrant van afgelopen zaterdag.

De minister heeft 100 miljoen euro bij de universiteiten weggehaald en aan onderzoeksfinancier NWO gegeven, die het moet verdelen onder de beste wetenschappers. Daardoor moet Delft bezuinigen op algemene onderzoeksfaciliteiten, stelt Van Luijk, zoals een testsimulator of chemisch laboratorium.

Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur van de TU/e, sluit zich aan bij het betoog van Van Luijk. ,,Al jaren groeit de eerste geldstroom niet mee met de ontwikkelingen in het wetenschappelijk onderwijs. Vooral de TU’s zijn getroffen omdat ze steeds meer moeten investeren in infrastructuur. Als er geen geld bijkomt, verliezen we de slag met de buitenlandse universiteiten.”

De TU/e verwacht weinig van de inkomsten uit de tweede en derde geldstroom. Als de tarieven omhoog gaan, is de universiteit niet in staat te concurreren met het buitenland. Van Dam: “De overheid slacht de kip met de gouden eieren. We zijn van groot belang voor de regionale economie. Bedrijven strijken hier neer omdat ze iets verwachten van de samenwerking met ons. Maar dit soort ondernemingen zijn ‘footloose’. Als de TU/e niet voldoende te bieden heeft, vertrekken deze bedrijven naar het buitenland.”