Kunstwerk veranderd in paaseieren

Wetenschappers moeten zich ontwikkelen

Bruggen bouwen van Lego
Steeds meer TU/e-studenten als buschauffeur achter het stuur
20 maart 2008 - Studenten zijn populair als parttime buschauffeur. Uitzendbureau Recruit a Student heeft in Einhoven en omgeving al zo’n dertig studenten - waaronder zeker tien TU/e’ers - die rijden voor vervoerder Hermes. In heel Nederland gaat het aantal ‘bussende’ studenten binnenkort over de honderd, vertelt coördinator Okke Scholtes van ‘Recruit a Student’.

Wat hem betreft komen er nog zeker twintig studenten bij in Eindhoven. Want er is een flink tekort aan buschauffeurs, weet Scholtes, zowel in de voltijds aanstellingen als in de deeltijdbanen. Zijn bedrijf zorgt voor die laatste categorie. Scholtes: “De studenten rijden op tijdstippen dat de normale chauffeurs niet willen werken, zoals in het weekend en ’s avonds. Dat zijn de tijden waarop studenten juist goed kunnen. Het vult dus perfect aan.”

Recruit a Student plaatst al vier jaar studenten bij busbedrijven. Dat begon bij de ‘Eftelinglijn’ van vervoerder BBA. Dat beviel zo goed dat Scholtes zijn klantenkring intussen heeft zien groeien. Sinds tweeënhalf jaar is ook Hermes klant en afgelopen jaar zijn daar ook vervoerders Arriva en Connexxion bijgekomen. Scholtes: “Het afgelopen jaar is het aantal studenten op de bus verdriedubbeld.”

Wie buschauffeur wil worden, moet eerst het busrijbewijs halen. Recruit a Student schiet de kosten - zo’n drieduizend euro - voor. De student betaalt slechts de helft van de opleiding, door een inhouding op het salaris van anderhalve euro per uur. Het uurloon dat studenten krijgen is 10,80 euro, maar daar kan tot 155 procent toeslag bovenop komen voor onregelmatigheid. De eisen die worden gesteld aan aspirant-buschauffeurs: minimaal 21 jaar oud, al enige jaren rijervaring in een personenauto en de wil om uiteindelijk minstens duizend rijuren te maken op een stadsbus./.