Kunstwerk veranderd in paaseieren

Wetenschappers moeten zich ontwikkelen

Bruggen bouwen van Lego
Plasterk vindt hoog collegegeld niet-EER-studenten ‘onnodig’
20 maart 2008 - Minister Plasterk vindt het nergens voor nodig dat universiteiten en hogescholen tot vier maal zoveel collegegeld vragen aan niet-Europese studenten. Maar verbieden wil hij het niet.

De aanpassing van de bekostiging voor studenten van buiten de Europese Economische Ruimte is geen bezuiniging, benadrukte de bewindsman in overleg met de studentenbonden. De vergoeding voor deze groep wordt met ingang van 2009 weliswaar bevroren op vijftig miljoen euro per jaar, maar daarmee ontvangen de instellingen niet minder geld. Als ze het collegegeld toch verhogen, kunnen ze de studenten ter compensatie kennisbeurzen geven.

Of de instellingen dat laatste ook echt gaan doen, mogen ze van de PvdA-minister zelf weten. Onlangs liet hij weten dat de vijftig miljoen voor niet-Europese studenten niet geoormerkt is en dat hij de universiteiten en hogescholen alleen zal afrekenen op hun totale internationaliseringsbeleid.

Spijtig, vinden LSVb en ISO, die bang zijn dat deze groep studenten de melkkoe van het Nederlandse hoger onderwijs wordt. Plasterk: “Dit jaar wordt het geld voor het eerst zo verdeeld. De Tweede Kamer heeft er groen licht voor gegeven aan mijn voorgangers, en ik wil daar nu niet aan tornen.”(HOP)/.