Kunstwerk veranderd in paaseieren

Wetenschappers moeten zich ontwikkelen

Bruggen bouwen van Lego
Alliantie van TU’s van Eindhoven, München en Denemarken
28 maart 2008 - De TU/e, de Technische Universität München (TUM) en de Danmarks Tekniske Universitet (DTU) zijn een alliantie aangegaan, die vooral gericht is op de uitwisseling van studenten en promovendi. De voorzitters van de drie universiteiten tekenden woensdagavond in de University Club van de TU/e een overeenkomst.

De drie universiteiten trekken er ieder een ton per jaar voor uit. Dat zal hoofdzakelijk besteed worden aan reis- en verblijfskosten van de studenten en promovendi. Daarnaast komen er extra middelen voor promovendi en postdocs. De TUM en de DTU hebben al enkele jaren een dergelijke samenwerking. Zij hebben de TU/e gevraagd om toe te treden tot de alliantie. De goede citatiescores, de industriële omgeving van de TU/e en het hoogstaande onderzoek in Eindhoven waren de redenen om de TU/e als derde partner te vragen. Waarschijnlijk gaat het drietal nu samen op zoek naar andere TU’s in Europa om de samenwerking uit te breiden.

Promovendi krijgen in het kader van de alliantie de mogelijkheid om een deel van hun onderzoek bij een van de andere universiteiten uit te voeren. De drijvende kracht hierbij zal vaak de beschikbaarheid van onderzoeksapparatuur zijn.

Masterstudenten kunnen aan de andere universiteiten een afstudeeropdracht gaan doen. Het is de bedoeling dat deze studenten een diploma van de eigen universiteit krijgen met een aantekening van de universiteit waar de opdracht is uitgevoerd.

Het gaat hierbij om de ‘betere studenten’, laat Ton Langendorff weten, hoofd onderzoeksbeleid van de TU/e. “Het is vrij lastig om in een ander land onderwijs te volgen. En het is een buitenkansje – je voegt iets extra’s toe aan je studie en de reiskosten worden vergoed. Dan ga je niet de zesjes sturen.” Langendorff verwacht dat er jaarlijks ‘enkele tientallen’ masterstudenten hun weg zullen vinden naar München en het Deense Lyngby.

Het eerste gebied waarop de drie universiteiten gaan samenwerken is een Europese Graduate School voor ‘duurzame energie’. Mogelijk wordt de samenwerking in de toekomst uitgebreid. Breedbandtechnologie is een van de mogelijke kandidaten hiervoor.

De Technische Universität München is met ruim 21.000 studenten een van de grootste TU’s van Duitsland. De in 1829 opgerichte DTU is de enige TU van Denemarken. De DTU heeft zo’n zevenduizend studenten, ongeveer net zoveel als de TU/e.