‘Brug slaan tussen Nederland en Bosnië’

Aluminium editie van Kolonisten

Koninginnedag in Eindhoven
W-hal krijgt geen monumentenstatus
24 april 2008 - De W-hal krijgt geen monumentenstatus. Dat heeft het Eindhovense gemeentebestuur dinsdag 22 april besloten. De gemeente en de TU/e hebben elkaar gevonden in een nieuw ontwerp, waarbij de huidige hal zeer grondig gerenoveerd wordt. De bouwkosten gaan hierdoor ongeveer tien miljoen omhoog en komen uit op ruwweg zestig miljoen, aldus de TU/e. De universiteit wilde de oude hal eigenlijk slopen en een nieuwe hal bouwen.

Een jaar geleden werden de kosten nog geschat op 38 miljoen. Dat was inmiddels opgetrokken naar veertig tot vijftig miljoen. Daar komt nu nog tien miljoen bij - als het huidige plan integraal wordt uitgevoerd. “Op weg naar het definitieve ontwerp wordt door het universiteitsbestuur nog gezocht naar crea-tieve mogelijkheden om de kosten te beperken. Natuurlijk zonder afbreuk te doen aan de essentie van het ontwerp”, aldus het persbericht van de TU/e en de gemeente.

Gemeente en universiteit hebben met architectenbureau Ector Hoogstad Architecten uit Rotterdam vier maanden gewerkt aan een nieuw ontwerp. Dat ligt er nu. De cultuurhistorisch gezien beeldbepalende kernmerken van de hal - de opgespannen draagconstructie, het daklandschap, het maatsysteem en het loopbruggenstelsel - blijven behouden. Een belangrijke ingreep is het vervangen van de gevels. Deels worden ze weggehaald waardoor er een soort open markthal ontstaat. Verder wordt het gebouw deels verdiept om de geplande functies te kunnen huisvesten. Boven de hal komt een nieuw gebouw voor de faculteit Wiskunde & Informatica.

De TU/e wilde de oude W-hal oorspronkelijk volledig slopen, maar dat voornemen struikelde doordat de stichting Wederop-bouw Erfgoed Eindhoven de gemeentelijke monumentenstatus aanvroeg voor de hal. De gemeentelijke monumentencommissie oordeelde vervolgens dat de hal van te grote architectonische waarde was om sloop toe te staan.

Mary Fiers, die er als wethouder Wonen en Ruimte nauw bij betrokken is, noemt het nieuwe ontwerp een wereldprestatie. “Complimenten voor de archi-tect en de diverse ambtenaren die er aan bijgedragen hebben”, zegt Fiers in een eerste reactie. “Het doel dat we vooraf gesteld hebben, is gehaald: het behoud van originele elementen en een duurzaam ontworpen gebouw dat geschikt is voor de toekomst.” Fiers is ook enthousiast over een convenant dat de gemeente en de TU/e willen gaan afsluiten. Daarin wordt vastgelegd dat bij toekomstige bouwprojecten op de campus de universiteit verantwoord zal omgaan met haar culturele erfgoed. De gemeente belooft op haar beurt haar medewerking bij die projecten.

Het is de bedoeling dat de realisatie van de bouwplannen begin 2009 start en dat het nieuwe complex begin 2011 wordt opgeleverd./.

Zie Een tweede leven voor de W-hal