‘Brug slaan tussen Nederland en Bosnië’

Aluminium editie van Kolonisten

Koninginnedag in Eindhoven
Spam-beheer voortaan uitbesteed
24 april 2008 - De TU/e schakelt dinsdag 13 mei over op de anti-spamdienst van SURFnet. Volgens de Dienst ICT verandert voor de gebruikers voorlopig niets.

Tot dusverre werd alle op de TU/e binnenkomende mail door de Dienst ICT afgehandeld. Een belangrijke taak voor de dienst is het uitfilteren van ongewenste mail: spam. In reactie op het sterk groeiende aantal spamberichten en de toenemende inventiviteit van de spammers heeft de dienst nu besloten deze taak uit te besteden aan SURFnet, een organisatie die ICT-diensten levert aan universiteiten en andere kennisinstellingen in Nederland.

Dr. Ir. Ronald Waterham, hoofd ICT van de TU/e licht toe: ”We hebben de spamfilter van SURFnet uitgebreid getest en het is even goed als het onze. Het voordeel van deze overstap is echter dat een grote organisatie als SURFnet veel makkelijker de benodigde software en zwarte lijsten van spammers up-to-date kan houden. Bovendien bieden ze in de toekomst de mogelijkheid om allerlei persoonlijke instellingen te gebruiken.”

De overstap is een gezamenlijke beslissing van de ICT-coördinatoren van alle faculteiten en diensten binnen de TU/e. De Dienst ICT houdt wel een vinger aan de pols: “We blijven zelf de TU/e-instellingen beheren, en mocht het fout gaan, dan kunnen we altijd terugschakelen naar ons eigen systeem. Het is niet zo dat de gebruikers veel van de overstap merken: SURFnet kan het spamprobleem ook niet oplossen, maar is wel goed toegerust om de strijd met de spammers in de toekomst aan te gaan.”

Spam is een groeiend probleem: er worden wereldwijd 120 miljard spamberichten per dag verstuurd. Bijna een half miljoen hiervan belandt op de TU/e. Tachtig procent van de berichten wordt verzonden vanaf sites die geïdentificeerd zijn als spamsites en worden automatisch geweigerd. De overige twintig procent wordt door een spamfilter gestuurd die bepaalt of de mail in de inbox of in de junkmail thuishoort./.