‘Brug slaan tussen Nederland en Bosnië’

Aluminium editie van Kolonisten

Koninginnedag in Eindhoven
MORSE-werkgroep opent grondstation
24 april 2008 - Het grondstation van de MORSE-werkgroep is gereed. Vanaf de locatie in Potentiaal (het vroegere E-hoog) kunnen de radio-amateurs de satelliet Delfi-C3, een project van de TU Delft, gaan volgen.
Foto Bart van Overbeeke

Omdat de lancering van Delfi-C3 is uitgesteld tot 28 april, moest de werkgroep zijn heil tijdelijk elders zoeken. Volgens MORSE-lid Martin Beekhuis (zie foto) heeft het grondstation met suc-ces contact gelegd met diverse andere satellieten: “We weten dus dat het allemaal werkt, het is alleen nog wachten op de satellliet van Delft. We kunnen zelfs thuis de meetgegevens van satellieten uitlezen.”

Het grondstation bevindt zich op de dertiende verdieping van het Potentiaalgebouw en is een samenwerkingsproject van de Maxwellstichting en het dispuut ESRAC van Elektrotechniek.

Beekhuis, een gepensioneerde computerdeskundige, is enthou-siast over het project: “Ons grondstation is een back-up voor het station dat in Delft staat. Als daar iets mee mis gaat, kunnen wij het overnemen. We kunnen signalen van de nieuwe satelliet ontvangen, maar we kunnen ook zelf de satelliet aansturen. Dat mogen we helaas niet doen zolang het grondstation in Delft goed werkt.”

Digitaliseren
Op het dak van het gebouw, vlak boven de ‘control room’, staan de antennes die de signalen verzenden en ontvangen. Beekhuis heeft de zendontvanger en de besturing van de antennes gebouwd. De studenten van ESRAC hebben zich meer beziggehouden met het digitaliseren van de binnenkomende radiosignalen. Dat lukt de amateurs soms beter dan hun partners in Delft. “We hebben hier een student, Jeroen Veeken, die software heeft ontwikkeld voor het omzetten van de analoge signalen naar nullen en enen. Dat is zo goed gelukt dat ze zijn programma ook gaan gebruiken in het CAMRAS-project van de radiosterrenwacht in Dwingeloo.”

De Delfi-C3 is een zogenaamde nanosatelliet: hij meet slechts 10 x 10 x 30 cm, en wordt samen met een aantal andere kleine satellieten in India gelanceerd. De satelliet gebruikt een nieuw type zonnecel van Dutch Space. Omdat er geen ruimte is voor een accu, is hij alleen maar actief als hij zon vangt. De Delfi-C3 wordt door TNO gebruikt om een nieuwe zonnesensor te testen. Het project is vooral bedoeld om uit te vinden of het handiger is om een serie kleine satellieten te bouwen dan een van normaal formaat.

Vrijdag 25 april wordt de opening van het grondstation gevierd. Tijdens de borrel, vanaf 18.00, worden de bezoekers rondgeleid op de locatie van het grondstation, Potentiaal 13.19, waar ook diverse andere projecten van ESRAC te bewonderen zijn./.