‘Brug slaan tussen Nederland en Bosnië’

Aluminium editie van Kolonisten

Koninginnedag in Eindhoven
Kinderen winnen prijs met energieopwekkende stadionstoel
24 april 2008 - Het ROBOOG Challenge team, bestaande uit tien kinderen van basisschool de Boog uit Eindhoven, heeft vorige week tijdens het World Festival van de FIRST LEGO League in Atlanta (VS) de Innovative Solution Award in de wacht gesleept. x1_s.jpg
Kinderen knutselen aan hun robot tijdens een voorfinale.

Het team verdiende deze prijs met hun creatieve en vernieuwende oplossingen om het energieverbruik in het Philips stadion terug te dringen, waaronder een stadionstoel die energie opwekt. Deze oplossing bedachten ze op basis van een zelf uitgevoerd onderzoek naar het energieverbruik in het stadion van PSV.

Innovativiteit was een van de tien categorieën waarin de 82 teams uit 24 landen een prijs in konden behalen. “Ons team heeft de meest innovatieve oplossing ter wereld bedacht”, juicht de website van de basisschool.

De FIRST LEGO League is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een grootschalige internationale competitie met wereldwijd ongeveer 10.000 teams (90.000 kinderen) uit 40 landen. In Nederland ligt de organisatie in handen van Stichting Techniekpromotie. De stichting stelt zich tot doel kinderen te enthousiasmeren voor techniek. De inschrijving voor het huidige seizoen, met als thema ‘Climate Connections’ is inmiddels geopend op www.firstlegoleague.nl.