‘Brug slaan tussen Nederland en Bosnië’

Aluminium editie van Kolonisten

Koninginnedag in Eindhoven

Eindhovenaren kampen met blessures in Batavierenrace

29 april 2008 - “Naar omstandigheden ging het vrij goed”, vertelt Melvin Nolens, vice-voorzitter van de Eindhovense Studenten Sport Federatie over de Batavierenrace van afgelopen zaterdag. Het gecombineerde team van de TU/e en Fontys behaalde de zesde plaats bij de universiteitsteams. Groningen werd eerste. x8_s.jpg
Een Eindhovense loper tijdens de Batavierenrace, met een begeleider op een TU/e-fiets.

In totaal deden er dertien universiteitssteden mee aan de 36ste editie van de estafetteloop op zaterdag 26 april.

Met ‘naar omstandigheden’ doelt Nolens op het feit dat ze door blessures vier wissels hadden. Mede hierdoor kwam de Eindhovense equipe niet in de top-3, denkt de vice-voorzitter. En verder hadden de andere universiteiten ‘toch wel ontzettend sterke teams’, aldus Nolens. Wel liep het Eindhovense team anderhalve minuut sneller dan vorig jaar.

Het Groningse universiteitteam eindigde als eerste; Wageningen en Utrecht werden respectievelijk tweede en derde. Van de in totaal 330 teams, kwamen er 28 uit Eindhoven. De lopers van de Eindhovense schaatsvereniging Isis behaalden de hoogste plek in de algemene competitie. Zij kwamen uit op plek 31.

De estafetteloop met doorgaans zo’n 7.500 deelnemers loopt van het Universitair Sportcentrum Nijmegen, via Duitsland, de Achterhoek en de Oude Markt in Enschede naar de campus van de Universiteit Twente. De totale loopafstand is ruim 185 kilometer en is onderverdeeld in 25 etappes. Ieder team moet uit 25 studenten bestaan, maar er zijn ook studenten die meerdere etappes lopen. De race wordt door en voor studenten georganiseerd.