Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak
Slimmer schuiven en beter modelleren centraal op Dies Natalis
8 mei 2008 - “Dat we ons verjaardagsfeestje wijden aan dit thema, laat zien hoe belangrijk we dit vinden”, sprak rector prof.dr.ir. Hans van Duijn tijdens de Diesviering, vrijdag 25 april. De viering was gewijd aan het kennisgebied dat de TU/e vorig jaar tot een van haar profileringsgebieden bestempelde: Logistics, Operations and their Information Systems (LOIS).
Van links naar rechts: rector Hans van Duijn, hoogleraar Bert Koopmans, erepromovendus Stuart Parkin en decaan van de faculteit Technische Natuurkunde Klaas Kopinga, tijdens de Diesviering in de Paterskerk. Foto: Bart van Overbeeke

Ook bestuursvoorzitter ing. Amandus Lundqvist benadrukte het belang van logistiek en supply chain management in zijn openingsspeech. “Logistiek is het geheim van het succes van Brainport. De industrie kan excelleren omdat dit goed geregeld is”, vertrouwde hij de volle kerk toe.

Dr.ir. Peter van Laarhoven bracht de noodzaak om de logistieke sector in Nederland structureel aan te pakken onder de aandacht, met een toespraak getiteld ‘Slimmer schuiven’. De oud-TU/e-hoogleraar, die tegenwoordig Group Strategy Director is van TNT, vertelde dat Nederland terrein verliest aan de concurrenten: de ons omringende landen. Om de positie te versterken moet meer aan innovatie gedaan worden, en daarom pleit Van Laarhoven onder meer voor de komst van een Supply Chain Campus. De versnippering van het onderzoek en onderwijs in Nederland is hem een doorn in het oog. “Zou het niet veel beter zijn onderzoek en onderwijs te bundelen op plaatsen waar nu al voldoende schaalgrootte is, zoals in Eindhoven en Rotterdam?”

Hoogleraar prof.dr.ir. Jan Fransoo doopte zijn voordracht ‘Beter modelleren’. Hij liet in kort tijdsbestek zien wat het achtste profileringsgebied van de TU/e - LOIS - inhoudt, aan de hand van enkele voorbeelden. “Onze kracht is de combinatie van verschillende modelleerdisciplines”, aldus Fransoo.

Het eredoctoraat ging dit jaar naar hoogleraar en IBM-onderzoeksfellow Stuart Parkin, voor verdiensten in een andere discipline: spintronics. Een man voor wie de scheidslijn tussen ‘praktisch toepasbaar’ en ‘wetenschappelijk relevant’ niet lijkt te bestaan, vertelde erepromotor prof.dr. Bert Koopmans, verwijzend naar de vele publicaties én patenten die Stuart op zijn naam heeft staan. De decorandus zelf maakte snel van de gelegenheid gebruik om het Diesbezoek te attenderen op een succesvol YouTube-filmpje over zijn nieuwste vinding: het Race Track Memory.

Het luidste applaus tijdens de Dies was echter voor de jongste man die het podium opkwam, tussen twee toespraken door: student Marc Kanters. Uit zijn marimba toverde hij een sfeervol, spannend en bij vlagen surrealistisch geluidsbeeld, dat de hele kerk even alle serieuze woorden deed vergeten./.