Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak
‘Plasterk moet voor deeltijd profs op de bres springen’
8 mei 2008 - Onderwijsminister Plasterk zou op de bres moeten springen voor deeltijdhoogleraren die door het bedrijfsleven betaald worden, in plaats van ze in een ‘vals daglicht’ te plaatsen. Dit betoogt TU/e-bestuursvoorzitter ing. Amandus Lundqvist in het Financieele Dagblad (FD) van afgelopen vrijdag.

Plasterk zou zich minder mee moeten laten slepen door mediaberichten over de vermeende bedreiging van de onafhankelijkheid van de wetenschap, zegt de Eindhovense bestuurder in een opiniestuk in het FD.

Hij reageert hiermee op de aankondiging van de minister, die wil dat alle universiteiten een openbaar register gaan bijhouden waarin staat wie hun hoogleraren betaalt. Plasterk zei dit naar aanleiding van onderzoek van de Volkskrant, waaruit zou blijken dat ongeveer 25 procent van de Nederlandse hoogleraren wordt gesponsord. Op de TU/e ligt dit percentage zelfs op 31 procent.

Doordat het echter om deeltijdhoogleraren gaat, vormt deze groep nog geen vijf procent van de totale Eindhovense hooglerarenformatie, schrijft bestuursvoorzitter Lundqvist in het Financieele Dagblad. Bovendien wordt hun wetenschappelijke integriteit aan dezelfde criteria getoetst als die van deeltijdhoogleraren.

‘Van universiteiten wordt terecht verwacht dat ze volop interacteren met hun maatschappelijke omgeving. Al dan niet (deels) door derden betaalde deeltijdhoogleraren dragen daar sterk aan bij. Laten we hen koesteren, in plaats van hen in een vals daglicht te plaatsen’, aldus Lundqvist./.