Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak
Vestide stelt herbouw Cederlaan tot studentenunits uit
8 mei 2008 - De 228 geplande woonunits aan de Cederlaan, die studentenhuisvester Vestide dit voorjaar wilde opleveren, bestaan voorlopig alleen nog op papier. De oorzaak: het bouwplan blijkt bij de aanbesteding bijna 25 procent duurder uit te vallen dan de begrote veertien miljoen. Het plan wordt nu heroverwogen.

In 2005 kondigde Vestide, een onderdeel van Woonbedrijf, aan dat het een voormalig kantoorpand van Philips aan de Cederlaan in Eindhoven wilde ombouwen tot studentenunits. De beoogde opleveringsdatum van het door Vestide aangekochte pand: voorjaar 2008.

Eind 2007 liep de aanbesteding, maar de prijsopgaves vielen te hoog uit. Dat ligt volgens Harald Evers, sinds augustus 2007 districtsmanager bij Woon-bedrijf, niet aan de aannemer: “De prijsopgave van de aannemer is nagerekend en lijkt marktconform.” Evers wil het project echter niet uitvoeren voor de door de aannemer berekende prijs. “Wij werken met maatschappelijk kapitaal en bezinnen ons op zinvolle besteding daarvan. Willen we een dergelijk hoog bedrag in deze herbouw van de Cederlaan stoppen?”

Vestide gaat nu bekijken wat er met het project moet gebeuren. Evers houdt alle opties open. Hij gaat kijken naar een goedkopere variant van het plan. Maar het is ook mogelijk dat er een heel ander plan komt of dat het project geheel wordt afgeblazen. De districtsmanager verwacht in de zomer meer te kunnen vertellen.

Overigens zorgde ook de procedure voor de aanvraag voor de bouwvergunning voor veel vertraging. Half 2006 was het ontwerp klaar, maar pas ruim een jaar later kwam de vergunning. Daarna volgde de aanbesteding.

Vestide beloofde in 2003 te zorgen voor duizend extra wooneenheden. De wooninstelling wist naar eigen zeggen sindsdien 1150 units toe te voegen, maar een deel ervan bestaat uit tijdelijke units. Die wil Vestide nu vervangen door permanente wooneenheden, onder meer op de Cederlaan./.