Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak
In memoriam prof. dr. Paul Verhaegen

Op 4 mei 2008 is prof.dr. Paul Verhaegen, lid van het College van Bestuur van de TU/e en hoogleraar 'Entrepreneurial Finance' aan de faculteit Technologie Management, op 57-jarige leeftijd in zijn woonplaats Den Haag overleden. De TU/e verliest met hem een inspirerende en visionaire bestuurder en een internationaal vooraanstaande expert op het gebied van (financieel) management, in beide hoedanigheden boordevol ideeën en ambities en gezegend met een groot gevoel voor humor.

Paul Verhaegen, geboren op 17 december 1950 in Den Haag, studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Hij deed zijn doctoraal examen in 1975. In 1986 promoveerde hij aan de Rotterdamse universiteit tot doctor in de economie. Tussen 1975 en 1985 was hij als wetenschappelijk (hoofd)medewerker verbonden aan de Faculteit der Economische Wetenschappen van de EUR. Van 1985 tot 1988 was hij hoofd Financiële Markten en Instellingen op het Ministerie van Financiën en tevens secretaris van de Centrale Beleggingsraad. Van 1988 tot 1996 was hij directeur Economische Zaken van VNO-NCW. Van 1987 tot 1996 was hij tevens als deeltijd hoogleraar verbonden aan de Open Universiteit. In 1997 werd hij benoemd tot hoogleraar en decaan van de Rotterdam School of Management, de internationale bedrijfskundefaculteit van de EUR. Hij was decaan van de RSM van 1997 tot 2002. Daarna combineerde hij zijn hoogleraarschap enkele jaren met de functie decaan internationale zaken van de EUR.

In 2003 trad Paul Verhaegen aan als voorzitter van de Community of European Management Schools, een consortium van 17 Europese top business schools en 50 internationale bedrijven. Daarnaast heeft hij zich verdienstelijk gemaakt als: senior adviseur van de European Foundation of Management Development en voorzitter van het Programmabestuur Accreditatie van deze organisatie; bestuurslid van EQUAL (een internationale organisatie van kwaliteitsbeoordelings- en accreditatie-instanties op het terrein van managementonderwijs in Europa); lid en voorzitter van een groot aantal beoordelingscommissies van EQUIS (de Europese accreditatieorganisatie voor vooraanstaande Europese, Amerikaanse en Aziatische business schools.

Op 1 oktober 2006 werd Paul Verhaegen benoemd tot lid van het College van Bestuur van de TU/e en tot hoogleraar 'Entrepreneurial Finance' aan de faculteit Technologie Management. Als collegelid werd hij vooral belast met de portefeuilles financiën, huisvesting en ICT. Daarnaast spande hij zich onder meer in voor de internationale erkenning van de excellentie van de TU/e op onderwijsgebied en voor het aanhalen van de banden met de afgestudeerden. Op 1 oktober 2007 moest hij zijn werkzaamheden vanwege een ernstige ziekte neerleggen.

Maatschappelijk heeft hij zich onder meer verdienstelijk gemaakt als lid van de Raad van Toezicht van de verzekeringsgroep De Noordhollandsche; lid van de Adviesraad van de Association Science Alliance; bestuurslid van de Stichting ARTRA; Management Director van NT Holding BV; voorzitter van het programmabestuur van het Economic Institute for SME's; lid van de Raad van Toezicht van Esso Nederland BV en lid van de Raad van Commissarissen van TiasNimbas Business School, waarin de Universiteit van Tilburg en de TU/e samenwerken.

Op 25 oktober 2007 heeft Paul Verhaegen in zijn woonplaats Den Haag de versierselen ontvangen behorende bij de benoeming tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. In de overwegingen voor de toekenning van het officierschap werd hij geroemd als een man met visie die van grote waarde is geweest voor het onderwijs en onderzoek op zijn vakgebied, zowel in Nederland als daarbuiten. Ook werd hij geprezen om zijn inspanningen voor de beharti-ging van de belangen van ondernemend Nederland.

We hadden Paul graag nog vele jaren in ons midden gehad. Het is moeilijk te aanvaarden dat een slopende ziekte dat onmogelijk heeft gemaakt.

Wij wensen zijn vrouw, kinderen en familie veel sterkte toe.

Het College van Bestuur