Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak

Alle ingrediënten voor een zonnig festival

9 mei 2008 - Zon, muziek, bier, cultuur, studenten. Het was gisteravond bij de Bunker moeilijk om niet te denken aan het ter ziele gegane Virusfestival. Erg druk werd het niet op het Bunkerfestival. Maar er was gelukkig wel dezelfde studentikoze gemoedelijkheid en diversiteit. x1_s.jpg
Bigband Studentproof. Foto: Bart van Overbeeke.

Je kon bijvoorbeeld een rock 'n roll workshop volgen, fanatiek bewegen op een Japans dansspel, loungen, genieten van jazz, een toneelstuk bekijken of een toneelworkshop doen. En ook enkele ‘externe’ bands en gezelschappen leverden een bijdrage, zoals Emotional Elvis.

“Het is zeker niet zo dat we alleen maar met drank bezig zijn, hoor. Daar draait het bij onze vereniging zeker niet om.” Een lid van de internationale vereniging AEGEE verontschuldigt zich er bijna voor dat haar club drankspelletjes doet op het festival. “We wilden gewoon iets leuks doen.” Toevallig doet ook internationale vereniging BEST drankspelletjes. “Maar dat zijn wel andere spelletjes dan onze buren. Cultuur staat bij onze vereniging voorop.”

Drinkspelletjes bij BEST. Foto: Bart van Overbeeke

Achter op het terrein staat de zogenaamde Virusbox. Om de zoveel tijd kunnen er een tiental bezoekers naar binnen. Verbazing overheerst. Wanneer begint de act? Dan hoest er iemand. Vervolgens klinkt gelach. Dat mondt uit in een schaterlach van vier personen. Langzaam wordt het duidelijk; enkele mensen die tussen het publiek zitten, doen de voorstelling. Op subtiele wijze spelen de vier met emoties. De bezoekers weten niet of ze moeten lachen, of dat ze iets moeten zeggen wanneer aan hun haar wordt gefrunnikt. Of als een speler ineens heel dichtbij komt en keihard gilt. De spelers krijgen de aanwezigen zo ver dat ze met een imaginair balspel meedoen en dat ze aan het eind blijven applaudisseren. “We zoeken de grens tussen werkelijkheid en theater op en onderzoeken gedragsregels”, vertellen de acteurs van de Spiegelkamer.

De Virusbox. Foto: Bart van Overbeeke

De ongeveer twintig verenigingen, die sinds vorig jaar allemaal samen in de Bunker zitten, wilden zich met het festival presenteren aan studenten en inwoners van Eindhoven. Een kern van buurtbewoners - herkenbaar aan de grijze haren - vond het ‘super’ en genoot buiten bij de bar van het bier à 1 euro per glas. Verder leken de bezoekers gisteren vooral uit leden van de clubs zelf te bestaan. De gespotte niet-leden vermaakten zich prima, maar dat de verenigingen zich met het festival in de etalage wilden zetten, ontging ze veelal. “Doel niet bereikt, wat mij betreft”, zegt Fontysstudent en niet-lid Norbert van der Ven. “Het is rustig met een hoofdletter R.” Dat vindt hij overigens geen bezwaar -  een eventuele volgende editie zou hij weer komen. Grijnzend: “Met dit weer wel.”

De lounge-ruimte van evangelische vereniging Ichtus. Foto: Bart van Overbeeke.