Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak
TU/e biedt TU Delft hulp na grote brand
13 mei 2008 - De TU/e Eindhoven heeft de TU Delft, partner in de 3TU.Federatie, hulp aangeboden nadat de universiteit dinsdagochtend werd getroffen door een grote brand. Kortsluiting als gevolg van een kapotte waterleiding is waarschijnlijk de oorzaak van de vuurzee die uitbrak in de faculteit Bouwkunde van de TU Delft. x4_s.jpg
Hoge vlammen slaan uit het gebouw van de faculteit Bouwkunde in Delft.

Vanwege instortingsgevaar trok de brandweer zich 's middags terug uit het gebouw. De brandweer zou de brandhaard op de bovenste verdiepingen van het gebouw moeilijk kunnen bereiken met hoogwerkers en wachten op een speciaal blusvoertuig uit Rotterdam.

Een studentenflat tegenover de faculteit is ontruimd vanwege de enorme rookontwikkeling. De brandweer was bang dat er bij de brand asbest was vrijgekomen, maar metingen hebben inmiddels uitgewezen dat dit niet het geval is, aldus Radio West.

Medewerkers en studenten van de faculteit bouwkunde worden voor zover nodig opgevangen in de aula op de campus. Foto’s op www.nu.nl geven een indruk van de ernst van de situatie.

Het College van Bestuur van de TU/e heeft aangeboden het Delftse CvB hulp te bieden om de gevolgen van de brand zo snel mogelijk te kunnen oplossen. Peter van Dam, woordvoerder van het CvB, zegt dat daarbij nog geen concrete initiatieven zijn geformuleerd. Daar is het volegns hem nog te vroeg voor. “Uit eigen ervaring weet de TU/e hoe prettig het is om bij een ramp van deze omvang al direct te kunnen rekenen op steun uit de omgeving”, zegt Van Dam. Hij refereert hiermee aan de hulp de TU/e ontving toen in 1994 een grote brand het Auditorium voor lange tijd onbruikbaar maakte.

Evenals aan de TU/e heeft de opleiding Bouwkunde ook in Delft de meeste studenten. Dit collegejaar steeg het aantal eerstejaars dat instroomde nog met 46 procent ten opzichte van het collegejaar 2006-2007. In absolute aantallen gaat het dan om 479 eerstejaars, exclusief hbo-schakelaars. In Eindhoven waren dat er dit collegejaar 244.