Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak
Studenten Delft hervatten studie in een tent
14 mei 2008 - De studenten Bouwkunde van de TU Delft krijgen tenten als tijdelijke atelierruimte, nu hun faculteitsgebouw door brand is verwoest. Dat heeft de universiteit vanochtend bekendgemaakt.

Collegevoorzitter Van den Berg liet volgens het ANP weten dat de tentamens gewoon doorgaan en dat er vanaf maandag weer college wordt gegeven. Daarvoor wordt samen met andere faculteiten naar zalen gezocht. De geëvacueerde omwonenden van de faculteit kunnen waarschijnlijk vandaag weer naar huis.

Vanochtend om zes uur werd het sein 'brand meester' gegeven. Gistermiddag stortte de noordvleugel gedeeltelijk in. De rest van het gebouw is volledig uitgebrand. Deskundigen gaan zo snel mogelijk onderzoek doen.

Morgen zou in het faculteitsgebouw de tentoonstelling ‘Architecture Collections - Past, Present and Future’ worden geopend, met onder meer unieke maquettes van Le Corbusier en Frank Lloyd Wright. De kans dat daar nog iets van over is, wordt klein geacht. Hetzelfde geldt voor de belangrijke bibliotheek van de faculteit en de grote collectie stoelen, waaronder originelen van Rietveld en Gispen.

Het werk van de studenten en medewerkers dat op de computerservers van de universiteit was opgeslagen, bleef bewaard. Toch zijn waarschijnlijk talloze ontwerptekeningen, maquettes en studiematerialen verloren gegaan. "Projecten waar wetenschappers járen aan hebben gewerkt. Het is een regelrechte ramp," zei faculteitsdecaan Wytze Patijn in het AD.