Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak

Minister Plasterk steunt TU Delft

15 mei 2008 - Minister Plasterk is eventueel bereid bij te springen bij de wederopbouw van de afgebrande Delftse faculteit bouwkunde. Hij noemde de brand de grootste materiële ramp in de universitaire geschiedenis.

Hij deed zijn uitspraak temidden van de tweehonderd bijzondere stoelen van de faculteit die de brandweer uit de onderste verdiepingen van het uitgebrande pand heeft gered. Ook de tachtig maquettes van architecten en ontwerpers als Le Corbusier, Frank Lloyd Wright en Jean Prouvé konden naar buiten worden gebracht.

Ze stonden klaar voor een tentoonstelling die morgen zou worden geopend en zouden onbeschadigd zijn. De brandweerlieden die de faculteit korte tijd binnengingen, hadden zich volgens Radio-West vrijwillig gemeld; het pand staat nog steeds op instorten. De bibliotheek met haar kostbare collecties kon om die reden niet worden betreden.

Collegevoorzitter Van den Berg was blij met de steun van Plasterk. “We gaan eerst rustig uitzoeken wat er moet gebeuren en wat de verzekering gaat betalen. We zullen de toezegging van de minister zeker niet vergeten”, zei hij tegen Radio 1-Journaal.

PvdA-kamerlid Besselink heeft de minister gevraagd een regeling te treffen voor mogelijk gedupeerde studenten.